Voorafgaande kadastrering: betere identificatie van goederen in notariële akten
Het koninklijk besluit voert in twee fasen het principe in van de voorafgaande kadastrering:
- Vanaf 1 januari 2014 moet de landmeter-expert (aangesteld als bevoorrechte indiener) een nauwkeurig plan van afbakening indienen bij de AAPD die hem het aan dat plan toegekende refertenummer meedeelt. De landmeter-expert moet op zijn beurt dat nummer meedelen aan de notaris die het in de authentieke akte zal vermelden.
- Een reserveringssysteem van de perceelsidentificatie zal later toegepast worden. De perceelsidentificatie wordt dus verduidelijkt bij het opstellen van de akte en niet meer nadien.
Een conditio sine qua non : een gereglementeerd plan van afbakening
Het eerste deel van het koninklijk besluit definieert de neerlegging van het plan van afbakening als een voorafgaande voorwaarde voor het opstellen van een akte over een gedeelte van een goed. Dankzij die richtlijn kan de AAPD een bijkomende controle uitvoeren en krijgt zij plannen van betere kwaliteit die de bijwerking van het kadastraal percelenplan zullen vergemakkelijken. Die nieuwe richtlijn zal bovendien zorgen voor duidelijkere akten en zal meer waarborgen bieden in de afbakening van de goederen.
Dat eerste deel van het besluit omschrijft strikte normen voor het opmaken van een plan van afbakening. De auteur van dat plan moet er voortaan een digitale versie van afleveren en de opgelegde normen naleven. Op alle plannen moet bv. de aard van de eigendomsbegrenzing, de schaal en de datum van opmaak worden vermeld.
Deze verbetering komt de belangen van de burger en van de administratie ten goede. De burger krijgt met zekerheid een plan dat zijn goed zeer precies omschrijft waardoor het risico op geschillen wordt verminderd. De AAPD van haar kant heeft de waarborg dat de ontvangen plannen volledig en geharmoniseerd zijn, waardoor zij een leesbaarder kadastraal percelenplan kan afleveren met meer uniforme kenmerken.
Een enige en duidelijke identificatie
Het tweede deel van het koninklijk besluit voorziet, naast de voorafgaande neerlegging van het plan, de aanvraag van gereserveerde perceelsidentificaties voorafgaand aan de akte. Met die procedure kunnen alle interne stappen van de verwerking van de akte worden uitgevoerd en beschikt men met zekerheid over een landmetersplan, een notariële akte en een patrimoniumdocumentatie die door een enige identificatie samenhangen: het kadastrale perceelnummer.
Zo worden bv. bij de verkoop van een deel van het perceel de nummers van de nieuwe percelen na het registreren van de akte (de ondertekening) door de administratie toegekend.
Geïntegreerd, geautomatiseerd, geharmoniseerd …
De voorafgaande kadastrering is een bijkomende stap naar het Systeem van Geïntegreerde Verwerking van de Patrimoniumdocumentatie (STIPAD). Het staat borg voor kwalitatieve plannen, een ruimere interventiemarge vóór de kadastrering van het perceel en een automatisering van de gegevens. Voor de burger biedt de akte meer rechtszekerheid omdat de nieuwe richtlijnen het risico op geschillen verminderen. De rollen van de landmeter-expert en van de notaris worden beter op elkaar afgestemd en hun contacten met de administratie geharmoniseerd. Ook kunnen ze de plannen van afbakening nu online raadplegen.