Controle binnen AAFisc
- 2.1.1 - Controle PB
- 2.1.2 - Controle VenB
- 2.1.3 - Controle RPB
- 2.1.4 - Controle BNI vennootschappen
- 2.1.5 - Btw-controles
- 2.1.6 - Resultaten van de aangekondigde controleacties in 2013
2.1.1 - Controle PBprint
2.1.1.1 - PB Loontrekkers
PB Loontrekkers Beheer 2011 Controle 2011 Algemeen totaal beheer + controle 2011 Beheer 2012 Controle 2012 Algemeen totaal beheer + controle 2012 Beheer 2013 Controle 2013 Algemeen totaal beheer + controle 2013 Totaal van de onderzochte aangiften1 Centrale selectie 2.903.896 319.224 2.479.551 95.623 2.042.503 29.395 Lokale selectie 1.329 2.030 142 Totaal selectie 2.903.896 320.553 3.224.449 2.479.551 97.653 2.577.204 2.042.503 29.537 2.072.040 Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 Centrale selectie 223.702 156.224 348.218 50.270 444.739 14.526 Lokale selectie 1.025 1.686 12 Totaal selectie 223.702 157.249 380.951 348.218 51.956 400.174 444.739 14.538 459.277 Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 Centrale selectie 2.914 74.339 65.510 16.717 116.872 Lokale selectie 96 49 Totaal selectie 2.914 74.435 77.349 65.510 16.766 82.276 116.872 0 116.872 Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro Centrale selectie 862.687 1.667.923 2.067.621 429.205 2.863.442 38.399 Lokale selectie 9.797 11.974 43 Totaal selectie 862.687 1.677.720 2.540.407 2.067.621 441.179 2.508.800 2.863.442 38.442 2.901.884 Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 Centrale selectie 11.740 1.237.721 1.019.041 276.847 1.673.056 Lokale selectie 2.144 1.661 Totaal selectie 11.740 1.239.865 1.251.605 1.019.041 278.508 1.297.549 1.673.056 0 1.673.056 De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ‘Beheer’ en ‘Controle’.
De kolom ‘Beheer’ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ‘Controle’ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ‘Centrale selectie’ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ‘Lokale selectie’ bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf op basis van fouten die zij constateerden in de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
Het aantal gevestigde aanslagen van ambtswege (AVA) wegens gebrek aan aangifte en de ermee gepaard gaande bedragen inkomstenverhogingen zijn aanzienlijk toegenomen, enerzijds door een permanente opvolging bij de taxatiediensten van de richtlijnen in het kader van de 'nultolerantie' voor blijvende niet-indieners, en anderzijds door een continue monitoring opdat de bedragen inkomstenverhogingen correct gestatistikeerd zouden worden.
Voor 2013 werden de AVA voor de blijvende niet-indieners in beheer behandeld. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten ook instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften die daardoor geblokkeerd worden, efficiënter wordt.
2.1.1.2 - PB Bedrijfsleiders
PB Bedrijfsleiders Beheer 2011 Controle 2011 Algemen totaal beheer + controle 2011 Beheer 2012 Controle 2012 Algemen totaal beheer + controle 2012 Beheer 2013 Controle 2013 Algemen totaal beheer + controle 2013 Totaal van de onderzochte aangiften1 Centrale selectie 138.659 31.227 212.507 14.057 199.909 3.507 Lokale selectie 2.030 1.115 0 Totaal selectie 138.659 33.257 171.916 212.507 15.172 227.679 199.909 3.507 203.416 Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 Centrale selectie 14.573 19.404 37.021 7.198 42.798 1.360 Lokale selectie 1.401 862 0 Totaal selectie 14.573 20.805 35.378 37.021 8.060 45.081 42.798 1.360 44.158 Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 Centrale selectie 7 4.020 2.778 1.059 5.107 Lokale selectie 116 86 Totaal selectie 7 4.136 4.143 2.778 1.145 3.923 5.107 0 5.107 Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro Centrale selectie 70.497 218.947 224.366 61.678 336.513 10.066 Lokale selectie 18.742 14.509 0 Totaal selectie 70.497 237.689 308.186 224.366 76.187 300.553 336.513 10.066 346.579 Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 Centrale selectie 41 97.730 60.576 24.192 118.785 Lokale selectie 3.069 3.349 Totaal selectie 41 100.799 100.840 60.576 27.541 88.117 118.785 0 118.785 De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ‘Beheer’ en ‘Controle’.
De kolom ‘Beheer’ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ‘Controle’ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ‘Centrale selectie’ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ‘Lokale selectie’ bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf op basis van fouten die zij constateerden in de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
Het aantal gevestigde aanslagen van ambtswege (AVA) wegens gebrek aan aangifte en de ermee gepaard gaande bedragen inkomstenverhogingen zijn aanzienlijk toegenomen, enerzijds door een permanente opvolging bij de taxatiediensten van de richtlijnen in het kader van de 'nultolerantie' voor blijvende niet-indieners, en anderzijds door een continue monitoring opdat de bedragen inkomstenverhogingen correct gestatistikeerd zouden worden.
Voor 2013 werden de AVA voor de blijvende niet-indieners in beheer behandeld. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten ook instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften die daardoor geblokkeerd worden, efficiënter wordt.
2.1.1.3 - PB Zelfstandigen
PB Zelfstandigen Beheer 2011 Controle 2011 Algemeen totaal beheer + controle 2011 Beheer 2012 Controle 2012 Algemeen totaal beheer + controle 2012 Beheer 2013 Controle 2013 Algemeen totaal beheer + controle 2013 Totaal van de onderzochte aangiften1 Centrale selectie 284.072 89.717 354.088 61.489 328.909 63.070 Lokale selectie 24.901 15.281 15.468 Totaal selectie 284.072 114.618 398.690 354.088 76.770 430.858 328.909 78.538 407.447 Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 Centrale selectie 28.209 58.689 52.455 38.507 62.559 36.815 Lokale selectie 19.380 12.080 12.115 Totaal selectie 28.209 78.069 106.278 52.455 50.587 103.042 62.559 48.930 111.489 Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 Centrale selectie 25 8.032 1.236 8.272 5.160 3.082 Lokake selectie 949 228 0 Totaal selectie 25 8.981 9.006 1.236 8.500 9.736 5.160 3.082 8.242 Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro Centrale selectie 113.326 601.244 251.890 516.076 455.304 469.267 Lokale selectie 195.803 132.879 186.750 Totaal selectie 113.326 797.047 910.373 251.890 648.954 900.845 455.304 656.017 1.111.321 Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 Centrale selectie 380 256.563 33.459 266.849 157.840 117.025 Lokale selectie 32.674 7.063 0 Totaal selectie 380 289.237 289.617 33.459 273.913 307.371 157.840 117.025 274.865 De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ‘Beheer’ en ‘Controle’.
De kolom ‘Beheer’ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ‘Controle’ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ‘Centrale selectie’ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ‘Lokale selectie’ bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf op basis van fouten die zij constateerden in de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieven opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
Voor 2013 werden de aanslagen van ambtswege (AVA) voor de blijvende niet-indieners in beheer behandeld. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten ook instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften die daardoor geblokkeerd worden efficiënter wordt.
2.1.1.4 - PB Totaal
PB Totaal Beheer 2011 Controle 2011 Algemeen totaal beheer + controle 2011 Beheer 2012 Controle 2012 Algemeen totaal beheer + controle 2012 Beheer 2013 Controle 2013 Algemeen totaal beheer + controle 2013 Totaal van de onderzochte aangiften1 Centrale selectie 3.326.627 440.168 3.046.146 171.169 2.571.321 95.972 Lokale selectie 28.260 18.426 15.610 Totaal selectie 3.326.627 468.428 3.795.055 3.046.146 189.595 3.235.741 2.571.321 111.582 2.682.903 Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 Centrale selectie 266.484 234.317 437.694 95.975 550.096 52.701 Lokale selectie 21.806 14.628 12.127 Totaal selectie 266.484 256.123 522.607 437.694 110.603 548.297 550.096 64.828 614.924 Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 Centrale selectie 2.946 86.391 69.524 26.048 127.139 3.082 Lokale selectie 1.161 363 0 Totaal selectie 2.946 87.552 90.498 69.524 26.411 95.935 127.139 3.082 130.221 Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro Centrale selectie 1.046.510 2.488.114 2.543.877 1.006.959 3.655.259 517.732 Lokale selectie 224.342 159.362 186.793 Totaal selectie 1.046.510 2.712.456 3.758.966 2.543.877 1.166.320 3.710.198 3.655.259 704.525 4.359.783 Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 Centrale selectie 12.161 1.592.014 1.113.077 567.889 1.949.681 117.025 Lokale selectie 37.887 12.073 0 Totaal selectie 12.161 1.629.901 1.642.062 1.113.077 579.961 1.693.038 1.949.681 117.025 2.066.707 De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ‘Beheer’ en ‘Controle’.
De kolom ‘Beheer’ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ‘Controle’ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ‘Centrale selectie’ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ‘Lokale selectie’ bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf op basis van fouten die zij constateerden in de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieven opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
Het aantal gevestigde aanslagen van ambtswege (AVA) wegens gebrek aan aangifte en de ermee gepaard gaande bedragen inkomstenverhogingen zijn aanzienlijk toegenomen, enerzijds door een permanente opvolging bij de taxatiediensten van de richtlijnen in het kader van de 'nultolerantie' voor blijvende niet-indieners, en anderzijds door een continue monitoring opdat de bedragen inkomstenverhogingen correct gestatistikeerd zouden worden.
Voor 2013 werden de AVA voor de blijvende niet-indieners in beheer behandeld. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten ook instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De daling van de controlecapaciteit bedraagt -22% voor de PB.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften die daardoor geblokkeerd worden efficiënter wordt.
2.1.2 - Controle VenBprint
Controle VenB Beheer 2011 Controle 2011 Algemeen totaal beheer + controle 2011 Beheer 2012 Controle 2012 Algemeen totaal beheer + controle 2012 Beheer 2013 Controle 2013 Algemeen totaal beheer + controle 2013 Totaal van de onderzochte aangiften1 Centrale selectie 303.435 72.172 306.875 68.190 363.070 72.266 Lokale selectie 22.135 13.450 14.784 Totaal selectie 303.435 94.307 397.742 306.875 81.640 388.515 363.070 87.050 450.120 Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 Centrale selectie 19.517 47.216 22.092 40.204 30.359 35.745 Lokale selectie 17.457 10.666 12.148 Totaal selectie 19.517 64.673 84.190 22.092 50.870 72.962 30.359 47.893 78.252 Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 Centrale selectie 4.830 7.078 1.915 9.010 6.246 3.681 Lokale selectie 416 358 0 Totaal selectie 4.830 7.494 12.324 1.915 9.368 11.283 6.246 3.681 9.927 Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro Centrale selectie 215.244 2.065.450 279.590 1.904.718 321.883 1.451.907 Lokale selectie 2.239.976 1.522.516 678.279 Totaal selectie 215.244 4.305.426 4.520.670 279.590 3.427.234 3.706.824 321.883 2.130.186 2.452.069 Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 Centrale selectie 78.290 211.965 79.984 283.498 178.810 96.219 Lokale selectie 18.209 20.922 0 Totaal selectie 78.290 230.174 308.464 79.984 304.420 384.404 178.810 96.219 275.029 De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ‘Beheer’ en ‘Controle’.
De kolom ‘Beheer’ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ‘Controle’ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ‘Centrale selectie’ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd zijn op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ‘Lokale selectie’ bevat het aantal controles die geselecteerd zijn door de taxatiediensten zelf op basis van fouten die zij constateerden in de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieven opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
Voor 2013 werden de aanslagen van ambtswege (AVA) voor de blijvende niet-indieners in beheer behandeld. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'.
In 2011 werd in één dossier een inkomstenverhoging van meer dan 900.000.000 euro toegepast (voor aanslagjaar 2009). Dat uitzonderlijke resultaat beïnvloedt op abnormale wijze de resultaten van 2011 en de vergelijking met de andere jaren.
De toename van het aantal onderzochte aangiften (+16%) bij een gedaalde controlecapaciteit (-1% in de klassieke diensten en -6% in de controlecentra) is gepaard gegaan met een daling inzake inkomstenverhogingen van 34%.
Globaal gezien is de stijging van het aantal controles toe te schrijven aan het gestegen aantal gerichte controles in de vennootschapsbelasting waarvoor maar een of twee specifieke punten moeten onderzocht worden. Die beperkte gerichte controles leiden zelden tot belangrijke rechtzettingen maar zorgen er wel voor dat een groter deel van de doelgroep (vennootschappen) bestreken wordt. Daardoor verzekeren we een meer uniforme en gelijke behandeling van de belastingplichtigen maar dat gaat in sommige gevallen gepaard met een daling van het rendement.
De taxatiediensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten ook instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften die daardoor geblokkeerd worden efficiënter wordt.
2.1.3 - Controle RPBprint
Controle RPB Beheer 2011 Controle 2011 Algemeen totaal beheer + controle 2011 Beheer 2012 Controle 2012 Algemeen totaal beheer + controle 2012 Beheer 2013 Controle 2013 Algemeen totaal beheer + controle 2013 Totaal van de onderzochte aangiften1 Centrale selectie 78.319 5.835 92.368 6.514 89.420 4.918 Lokale selectie 3.148 1.775 2.766 Totaal selectie 78.319 8.983 87.302 92.368 8.289 100.657 89.420 7.684 97.104 Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 Centrale selectie 214 1.196 319 2.313 3.701 1.054 Lokale selectie 541 559 1.270 Totaal selectie 214 1.737 1.951 319 2.872 3.191 3.701 2.324 6.025 Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 Centrale selectie 173 522 171 1.437 1.724 23 Lokale selectie 33 50 0 Totaal selectie 173 555 728 171 1.487 1.658 1.724 23 1.747 Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro Centrale selectie 50 65.608 601 20.032 1.468 25.527 Lokale selectie 5.067 13.528 21.754 Totaal selectie 50 70.675 70.725 601 33.560 34.161 1.468 47.280 48.748 Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 Centrale selectie 707 1 702 39 169 Lokale selectie 226 133 0 Totaal selectie 0 933 933 1 835 836 39 169 208 De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ’Beheer‘ en ’Controle’.
De kolom ’Beheer‘ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ’Controle‘ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ’Centrale selectie‘ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ’Lokale selectie‘ bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf op basis van fouten die zij constateerden in de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
De inkomstenverhogingen van 2011 zijn beïnvloed door drie atypische dossiers: twee dossiers uit de houtindustrie voor samen bijna 8 miljoen euro en één dossier inzake defensie voor bijna 20 miljoen euro.
In 2013 veranderde de manier van statistikeren van de aanslagen van ambtswege voor de niet-indieners. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'. Dat verklaart ook de daling van de inkomstenverhogingen (naar aanleiding van aanslagen van ambtswege) die niet meegeteld werden als aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte omdat ze gestatistikeerd werden als een rechtzetting of een taxatie op aangegeven inkomsten.
De taxatiediensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten ook instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld;
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften die daardoor geblokkeerd worden efficiënter wordt.
2.1.4 - Controle BNI vennootschappenprint
Controle BNI vennootschappen Beheer 2011 Controle 2011 Algemeen totaal beheer + controle 2011 Beheer 2012 Controle 2012 Algemeen totaal beheer + controle 2012 Beheer 2013 Controle 2013 Algemeen totaal beheer + controle 2013 Totaal van de onderzochte aangiften1 Centrale selectie 12.682 842 13.262 433 8.713 1.352 Lokale selectie 127 91 83 Totaal selectie 12.682 969 13.651 13.262 524 13.786 8.713 1.435 10.148 Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 Centrale selectie 122 369 171 275 109 347 Lokale selectie 71 69 63 Totaal selectie 122 440 562 171 344 515 109 410 519 Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 Centrale selectie 22 100 34 107 15 40 Lokale selectie 1 0 0 Totaal selectie 22 101 123 34 107 141 15 40 55 Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro Centrale selectie 4.318 24.099 14.944 43.698 12.915 8.863 Lokale selectie 10.426 20.474 20.613 Totaal selectie 4.318 34.525 38.843 14.944 64.172 79.116 12.915 29.476 42.391 Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 Centrale selectie 2.139 4.349 3.856 4.881 4.078 1.732 Lokale selectie 265 0 0 Totaal selectie 2.139 4.614 6.753 3.856 4.881 8.737 4.078 1.732 5.809 De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ’Beheer‘ en ’Controle’.
De kolom ’Beheer‘ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ’Controle‘ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ’Centrale selectie‘ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ’Lokale selectie’ bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf op basis van fouten die zij constateerden in de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
De schommelingen in de inkomstenverhogingen zijn te verklaren doordat er in 2012 drie uitzonderlijke gevallen waren: één dossier voor 14 miljoen euro en twee dossiers voor een totaal bedrag van 18 miljoen euro.
In 2013 veranderde de manier van statistikeren van de aanslagen van ambtswege voor de niet-indieners. Dat verklaart de verschuiving van het aantal aanslagen van ambtswege van de kolom 'Controle' naar de kolom 'Beheer'. Dat verklaart ook de daling van de inkomstenverhogingen (naar aanleiding van aanslagen van ambtswege) die niet meegeteld werden als aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte omdat ze gestatistikeerd werden als een rechtzetting of een taxatie op aangegeven inkomsten.
De taxatiediensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten ook instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften die daardoor geblokkeerd worden, efficiënter wordt.
2.1.5 - Btw-controlesprint
Btw-controles Beheer 2011 Controle 2011 Algemeen totaal beheer + controle 2011 Beheer 2012 Controle 2012 Algemeen totaal beheer + controle 2012 Beheer 2013 Controle 2013 Algemeen totaal beheer + controle 2013 Totaal aantal verificaties Centrale selectie 160.236 65.538 153.999 53.158 171.462 45.600 Lokale selectie 17.790 9.515 10.094 Totaal selectie 160.236 83.328 243.564 153.999 62.673 216.672 171.462 55.694 227.156 Aantal productieve verificaties1 Centrale selectie 118.668 30.192 124.366 27.145 151.276 23.076 Lokale selectie 11.033 6.834 7.185 Totaal selectie 118.668 41.225 159.893 124.366 33.979 158.345 151.276 30.261 181.537 Verhogingen van het omzetcijfer (in duizend euro) Centrale selectie 29.560 361.747 26.364 166.320 6.074 170.513 Lokale selectie 60.021 59.192 112.498 Totaal selectie 29.560 421.768 451.328 26.364 225.512 251.876 6.074 283.011 289.085 Bedrag van de nagevorderde btw (in duizend euro) Centrale selectie 630.159 167.634 770.265 195.705 923.191 142.659 Lokale selectie 92.449 117.844 126.064 Totaal selectie 630.159 260.083 890.242 770.265 313.548 1.083.813 923.191 268.723 1.191.914 De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën ’Beheer‘ en ’Controle’.
De kolom ’Beheer‘ bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom ’Controle‘ bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn ’Centrale selectie‘ bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn ’Lokale selectie‘ bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf op basis van fouten die zij constateerden in de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Een verificatie wordt inzake btw als productief beschouwd, indien er in te vorderen btw werd vastgesteld.
De taxatiediensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten ook instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich in een daling van de controlecapaciteit.
De daling van de controlecapaciteit bedraagt -16,3% voor de btw ten opzichte van 2012. Dat verklaart voor een deel de daling in het aantal controles. Wat het totaal aantal verificaties betreft (beheer + controle), zitten we net boven het gemiddelde van de voorbije zes jaren (2008-2013), en dat ondanks een aanzienlijke daling van het aantal medewerkers. De redenen hiervoor worden hierna beschreven.
1) Sinds een paar jaar heeft de AAFisc een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) Tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften die daardoor geblokkeerd worden, efficiënter wordt.
2.1.6 - Resultaten van de aangekondigde controleacties in 2013print
2.1.6.1 - Resultaten van de controleacties voor directe belastingen (PB, VenB, RPB) in 20131
Resultaten van de aangekondigde controleacties voor directe belastingen (PB, VenB, RPB) in 2013 Controles die tot een inkomstenverhoging hebben geleid Totaal van de controles In hoofde van belastingplichtigen In hoofde van derden Bedrag van de inkomstenverhogingen per ingevoerde aangifte
(B+C+D)/A% van de aangiften die tot een inkomstenverhoging hebben geleid
A/ETotaal van de ingevoerde aangiften3
EAantal gecontroleerde belastingplichtigen3 Belasting Aantal ingevoerde aangiften2
ABedrag van de inkomstenverhogingen met akkoord
BBedrag van de inkomstenverhogingen zonder akkoord
CSom van de inkomstenverhogingen
B+CBedrag van de inkomstenverhogingen in hoofde van derden
DNiet-indiening van aangiften (nultolerantie) PB 4.088 € 74.920.454,87 € 57.739.427,14 € 132.659.882,01 € 32.451,05 100% 4.088 4.088 VENB 6.417 € 38.808.959,40 € 94.309.355,08 € 133.118.314,48 € 20.744,63 100% 6.417 6.417 Splitsing van eigendomsrecht (fiscaal misbruik van het vruchtgebruik om personenbelasting of vennootschapsbelasting te ontwijken) VENB 1.451 € 16.831.155,30 € 7.262.847,47 € 24.094.002,77 € 26.977.080,77 € 35.197,16 46% 3.161 2.766 Verrekenprijzen (berekening en facturatie) VENB 51 € 44.824.278,78 € 20.000,00 € 44.844.278,78 € 879.299,58 34% 150 139 Misbruik van vennootschapsstructuren (om personenbelasting te ontwijken) VENB 3.122 € 95.632.987,88 € 29.364.186,13 € 124.997.174,01 € 40.037,53 67% 4.649 2.385 Horeca (controle van o.a. btw-tarieven en omzet) PB 1.019 € 8.712.106,82 € 452.973,66 € 9.165.080,48 € 8.994,19 76% 1.335 663 VENB 1.229 € 15.340.029,73 € 3.510.395,10 € 18.850.424,83 € 5.692.717,42 € 19.970,01 70% 1.755 869 Gebrek aan samenhang tussen de aangiftegegevens van rechtspersonen VENB 15.528 € 294.527.001,90 € 234.710.126,98 € 529.237.128,88 € 34.082,76 42% 37.228 20.520 1 In juni 2013 werden op de website van de FOD Financiën bepaalde controleacties proactief aangekondigd. Het doel was de belastingplichtigen aan te zetten om hun aangifteverplichting correct na te komen en hen aan te moedigen om hun situatie spontaan te regulariseren. Deze tabel bevat de resultaten van de controleacties met betrekking tot directe belastingen.
2 In de directe belastingen worden de controles gestatistikeerd op basis van het aantal gecontroleerde aangiften en niet op basis van het aantal gecontroleerde belastingplichtigen.
3 In de regel gaat een controle over meerdere aanslagjaren en dus over meerdere aangiften voor eenzelfde belastingplichtige. Het aantal aangiften is dus logischerwijze hoger dan het aantal belastingplichtigen.
2.1.6.2 - Resultaten van de controleacties voor Btw in 20131
Resultaten van de controleacties voor btw in 2013 Productieve controles Totaal van de controles Belasting Aantal ingevoerde invorderingsorders
ABedrag van de omzetverhogingen
BBedrag van de in te vorderen belasting
CBedrag van de omzetverhoging per ingevoerde invorderingsorder
B/ABedrag van de in te vorderen belasting per ingevoerde invorderingsorder
C/A% van de ingevoerde invorderingsorders die productief waren
A/DAlle ingevoerde invorderingsorders2
DMisbruik van vennootschapsstructuren (om personenbelasting te ontwijken) Btw 1.254 € 7.223.699,39 € 10.660.613,86 € 5.760,53 € 8.501,29 70% 1.789 Horeca (controle van o.a. btw-tarieven en omzet) Btw 1.203 € 22.984.739,14 € 4.782.544,99 € 19.106,18 € 3.975,52 82% 1.461 Splitsing van eigendomsrecht (fiscaal misbruik van het vruchtgebruik om personenbelasting of vennootschapsbelasting te ontwijken) Btw 67 € 29.884,89 € 334.090,66 € 446,04 € 4.986,43 73% 92 1 In juni 2013 werden op de website van de FOD Financiën bepaalde controleacties proactief aangekondigd. Het doel was de belastingplichtigen aan te zetten om hun aangifteverplichting correct na te komen en hen aan te moedigen om hun situatie spontaan te regulariseren. Deze tabel bevat de resultaten van de controleacties met betrekking tot btw.
2 In de Btw is er één invorderingsorder per belastingplichtige, zelfs als dat betrekking heeft op meerdere jaren.