Beheer- en dienstverlening door AAPD
- 1.3.1 - Afgeleverde kadastrale uittreksels en onlineraadplegingen
- 1.3.2 - Eigenaars en en kadastraal inkomen (KI)
- 1.3.3 - Hypotheken
- 1.3.4 - Landmeterplannen
- 1.3.5 - Aantal registraties en aangiften
- 1.3.6 - Aantal ingegeven huurcontracten in de database
- 1.3.7 - Evolutie van de prijsindex - referente - index 1,00: 1ste trimester 2013
- 1.3.8 - Prijzen van woningen volgens type en per gewest in 2013
- 1.3.9 - Aantal verkochte woningen in België in 2013
- 1.3.10 - Aankoopcomités onroerende goederen
- 1.3.11 - Erfloze nalatenchappen
- 1.3.12 - DAVO
1.3.1 - Afgeleverde kadastrale uittreksels en onlineraadplegingenprint
Afgeleverde kadastrale uittreksels en onlineraadplegingen 2011 2012 2013 Aantal afgeleverde papieren kadastrale uittreksels 783.081 668.757 575.049 Aantal onlineraadplegingen kadastrale uittreksels 379.201 535.383 620.554 Ontvangsten in euro uit afgeleverde papieren kadastrale uittreksels 8.083.932 7.067.960 5.805.446 Ontvangsten in euro uit onlineraadplegingen kadastrale uittreksels 1.194.483 1.929.167 1.954.745 Totaal ontvangsten in euro 9.278.415 8.997.127 7.760.191 De AAPD levert, tegen betaling en onder bepaalde voorwaarden, uittreksels en inlichtingen uit haar kadastrale documentatie.
Reeds verschillende jaren kent de afgifte van de papieren kadastrale uittreksels een sterke daling. Deze daling is onder meer te wijten aan de mogelijkheid tot het gratis raadplegen door de burger van kadastrale gegevens via MyMinfin en CadGis Viewer.
De Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat heeft een online toegang tot de kadastrale databank tegen een betaling van 3,15 euro per raadpleging. De on line raadplegingen blijven stijgen ten opzichte van vorige jaren maar de impact van deze stijging op de totale ontvangsten is relatief klein door de lage kostprijs van de on line raadpleging.
1.3.2 - Eigenaars en kadastraal inkomen (KI)print
1.3.2.1 - Aantal eigenaars
Aantal eigenaars 2011 2012 2013 Aantal eigenaars 7.187.236 7.272.059 7.362.204 De AAPD staat in voor de permanente update van de kadastrale legger (gegevensbank van de eigenaars en de onroerende goederen) en van het kadastraal percelenplan. Zij is dus de authentieke bron om statistieken voor te leggen inzake de evolutie van het onroerend goed.
Het KI vertegenwoordigt de gemiddelde normale netto huurwaarde van een onroerend goed, gedurende één jaar op een bepaalde referentieperriode. Momenteel is die referentieperiode 01.01.1975. Anders gezegd, zelfs voor een nieuw onroerend goed zal het KI de normale netto huurwaarde vertegenwoordigen gedurende het jaar 1975. Het niet-geïndexeerd KI is dus 'bevroren' en houdt bijgevolg geen rekening met de evolutie van de huurprijzen noch met de stijging van de verkoopprijzen van de onroerende goederen.
1.3.2.2 - Bedragen KI in miljoen euro
Bedragen Ki in miljoen euro Type KI 2011 2012 2013 Belastbaar 7.001 7.058 7.095 Niet belastbaar 1.077 1.125 1.185 Globaal 8.078 8.183 8.280 Gewoon gebouwd 5.876 5.948 6.027 - KI globaal = belastbaar + onbelastbaar
- KI belastbaar = KI hernomen aan de rol voor de waarneming van de onroerende voorheffing - gewoon gebouwd Bv: percelen met huis van woning, buildings, boerderijen
- Nijverheid gebouwd Bv.: cementfabriek, steenbakkerijen, fabrieken (speelgoed, kleding, meubels…), blaasovens
- Materieel en outillage gebouwd Bv.: pylonen, silo's, gasmeters
- Gewoon ongebouwd Bv.: gronden, terreinen, weilanden, begraafplaatsen, boomgaarden, wallen, sportterreinen, parken
- Nijverheid ongebouwd Bv.: industriële terreinen, loopbanen, mijnen, spoorwegen
- Materieel en outillage ongebouwd Bv.: decanteringsbekken, reservoir of bekken bovengronds
1.3.2.3 - Aantal KI voor gebouwde en ongebouwde percelen
Aantal KI voor gebouwde en ongebouwde percelen Type perceel 2011 2012 2013 Gewoon gebouwd 5.337.398 5.420.348 5.507.773 Industrieel gebouwd 142.776 143.562 145.146 Materieel en outillage gebouwd 62.475 62.321 62.766 Gewoon ongebouwd 4.338.631 4.332.235 4.324.210 Industrieel ongebouwd 18.563 18.703 18.744 Materieel en outillage ongebouwd 386 450 493 1.3.2.4 - Aantal verzonden notificatiebulletins
Aantal verzonden notificatiebulletins Notificatiebulletin 2011 2012 2013 Automatisch aangemaakt 168.183 170.461 185.049 Manueel aangemaakt 4.944 3.853 2.697 Totaal 173.127 174.314 187.746 1.3.2.5 - Bezwaarschriften tegen het KI
Bezwaarschriften tegen het KI Rubriek 2011 2012 2013 Betekende KI 189.361 200.546 198.058 Bezwaarschriften tegen het KI 3.875 3.563 3.692 Behandelde bezwaarschriften 3.576 2.256 3.911 Arbitrages 33 29 13 In 2013 werden 3.692 geldige bezwaarschriften tegen het KI ingediend met betrekking tot de 198.058 KI die aan de belastingplichtigen werden betekend.
Behoudens de behandeling van de hierboven vermelde bezwaarschriften, verstrekken de plaatselijke diensten van de AAPD adviezen aan de belastingdiensten in verband met de bij deze diensten ingediende bezwaarschriften tegen de onroerende voorheffing.
1.3.2.6 - Bezwaarschriften tegen de onroerende voorheffing
Bezwaarschriften tegen de onroerende voorheffing Rubriek 2011 2012 2013 Bezwaarschriften in behandeling op 1 januari 15.386 12.353 10.713 Nieuwe bezwaarschriften 23.223 19.736 17.189 Uitgebrachte adviezen 26.256 21.376 18.391 Bezwaarschriften in behandeling op 31 december 12.353 10.713 9.511 1.3.2.7 - Andere bezwaarschriften
Andere bezwaarschriften Rubriek 2011 2012 2013 Bezwaarschriften in behandeling op 1 januari 2.872 2.694 2.322 Nieuwe bezwaarschriften 13.681 13.124 12.648 Uitgebrachte adviezen 13.859 13.496 12.996 Bezwaarschriften in behandeling op 31 december 2.694 2.322 1.974 1.3.3 - Hypothekenprint
1.3.3.1 - Activiteiten rond de formaliteiten in 2013
Activiteiten rond de formaliteiten in 2013 Gewest Gescande documenten Gescande pagina's Gerealiseerde transacties Brussels Hoofdstedelijk Gewest 54.553 563.024 59.558 Vlaams Gewest 381.574 3.298.478 443.754 Waals Gewest 202.943 1.526.691 228.089 Totaal 639.070 5.388.193 731.401 Om aan allen ter kennis te worden gebracht (tegenstelbaar te zijn aan derden) vereisen bepaalde akten het vervullen van een speciale openbaarmaking, de hypothecaire openbaarmaking, die drie vormen kan aannemen:
- de overschrijving, meer bepaald de integrale fotokopie van de akte in de hypothecaire registers zoals bijvoorbeeld de verkoopakte van een onroerend goed;
- de inschrijving, of anders gezegd de fotokopie van een uittreksel van de akte zoals het borderel van een hypothecaire inschrijving;
- de kantmelding die bijkomende informatie bevat die in rand van hetzij een inschrijving, hetzij een overschrijving, wordt vermeld; voorbeeld : in het geval van een beslag op een onroerend goed.
Deze formaliteiten die voorheen door een manuele overschrijving werden uitgevoerd, worden sedert enkele jaren uitgevoerd via een scanning van de documenten.
De transacties hebben betrekking op het aantal rechtshandelingen die in de akten zijn opgenomen, wetende dat eenzelfde akte er meerdere kan bevatten, bijvoorbeeld een verkoop en een schenking.
1.3.3.2 - Aantal formaliteiten
Aantal formaliteiten Formaliteiten 2011 2012 2013 Gescande documenten 676.525 665.111 639.070 Gescande pagina's 5.377.631 5.435.992 5.388.193 Gerealiseerde transacties 770.323 760.668 731.401 1.3.3.3 - Werkvolumes
Werkvolumes Verrichtingen 2011 2012 2013 Overschrijvingen 308.568 303.892 293.590 Inschrijvingen 220.194 203.452 193.947 Randvermeldingen 136.489 147.599 141.617 Totaal hypothecaire formaliteiten 665.251 654.943 629.154 Aanvragen om inlichtingen 685.412 650.191 659.886 Totaal 1.350.663 1.305.134 1.289.040 Deze tabel slaat op de statistieken van de onroerende hypotheken.
Wat de scheepshypotheken betreft, heeft de Administratie 95 binnenschepen en 8 zeeschepen waarvan 1 in het rompbevrachtingsregister geregistreerd.
De verzwakking van de immobiliënmarkt is verantwoordelijk voor de daling van het aantal overschrijvingen, inschrijvingen, randvermeldingen en de aanvragen om inlichtingen.
1.3.4 - Landmeterplannenprint
Landmeterplannen 2011 2012 2013 Aantal geconventioneerde landmeters 1.638 1.691 1.781 Aantal gecodeerde landmeterplannen 48.957 46.479 46.295 De plannen die de Administratie Opmetingen & Waarderingen verzamelt, worden gedigitaliseerd en in de database 'Landmeterplannen' gecodeerd.
Die database bevat:
- de plannen gehecht aan de akten en ontvangsten van de administratie Rechtszekerheid
- de plannen opgesteld door de geconventioneerde landmeters-experten
- de plannen van particulieren en administraties verzameld bij werkzaamheden ter plaatse
Ook de gegevens die de landmeters-experten, samen met hun plannen overmaken, worden in de database opgeslagen. Die gegevens maken het mogelijk om het kadastrale plan juist en snel bij te werken.
1.3.5 - Aantal registraties en aangiftenprint
Aantal registraties en aangiften 2011 2012 2013 Registratie Akten Akten ingeschreven in het repertorium van de notarissen 927.007 828.975 839.865 Geregistreerde administratieve akten 12.113 10.922 10.983 Geregistreerde onderhandse akten 690.595 682.127 676.100 Akten ingeschreven in het repertorium van de gerechtsdeurwaarders 2.266.847 2.191.382 2.203.175 Meegedeelde vonnissen Geregistreerd 864.468 735.882 (*) Niet-geregistreerd 18.618 19.339 18.236 Totaal 4.779.648 4.468.627 3.748.359 Aanvragen tot teruggave 24.684 23.949 22.558 Successie Aangiften Oorspronkelijke aangifte van nalatenschap - belastbaar 66.242 71.197 71.122 Oorspronkelijke aangifte van nalatenschap - onbelastbaar 10.045 11.409 11.506 Totaal van de oorspronkelijke aangiften van nalatenschap 76.287 82.606 82.628 Bijvoeglijke of verbeterende aangiften van nalatenschap 36.516 37.127 35.885 Aangiften van vzw's 13.912 13.717 13.831 Totaal van de aangiften 112.803 133.450 132.344 Totaal afgeleverde attesten erfopvolging 29.952 30.894 32.211 Totaal 142.755 164.344 164.555 Aanvragen tot teruggave 22.392 20.721 22.044 Aantal overlijdens 105.802 111.000 111.501 eSUCC CONSULT 7.949 78.491 128.553 Het aantal aangiften van nalatenschap van het jaar 2013 is weinig ten opzichte van die van 2012 geëvolueerd (+ 22 verklaringen, van 82.606 tot 82.628). Terugkeer naar een normale situatie dus, na een jaar 2012 waarvan de cijfers door de revisie van de wettelijke termijnen werden beïnvloed om een aangifte van nalatenschap af te leggen.
Het aantal akten ingeschreven in de repertoria van de notarissen kent een lichte stijging van 1,31% in vergelijking met 2012. Ook het aantal akten ingeschreven in de repertoria van de gerechtsdeurwaarders is amper gestegen (0,54%). De cijfers inzake het aantal geregistreerde administratieve en onderhandse akten, het aantal geregistreerde vonnissen en arresten en het aantal aanvragen tot teruggave die op niet geautomatiseerde wijze worden verwerkt, vertonen geen opmerkelijke verschillen in vergelijking met 2012. Zij kunnen dus als stabiel worden aangemerkt.
(*) Wat betreft het aantal door de griffiers meegedeelde vonnissen en arresten zijn geen relevante cijfers meer beschikbaar.
De berekening van de rechten en de attesten van erfopvolging
De aangiften van nalatenschap worden in de registratiekantoren behandeld aan de hand van de toepassing eSUCC. Via deze toepassing worden de successierechten, de boeten en interesten voor elke erfgenaam berekend en de attesten van erfopvolging afgeleverd. Deze attesten worden gratis door de Administratie uitgereikt wanneer bepaalde voorwaarden zijn vervuld en ze maken het mogelijk om bankrekeningen vrij te geven.
Niettegenstaande de moeilijkheden die in 2012 zijn ontstaan bij de aflevering van attesten van erfopvolging door de invoering van nieuwe wetgeving (programmawetten van 29 maart en 22 juni 2012) is er nog steeds een stijgende lijn in het aantal afgeleverde attesten per jaar. Deze stijgende tendens zet zich nog verder in 2013. In de eindejaarsperiode 2013 werden nieuwe elektronische tools geïmplementeerd die de vermelde programmawetten van 2012 ondersteunen.
De raadpleging van de aangiften van nalatenschap
Zowel binnen Patrimoniumdocumentatie als binnen de andere Algemene Administraties van de FOD Financiën beschikken de personeelsleden, die erfgerechtigden moeten kunnen terugvinden voor de dossiers van teruggave ingediend op naam van een overledene, over een module eSUCC CONSULT.
In 2011 heeft de module eSUCC CONSULT 7.949 raadplegingen te kennen gegeven.
Na de consultatiemoeilijkheden ontstaan na een technische migratie eind 2009 en die aansleepten in 2010, konden in 2012 opnieuw veel meer consultaties van andere Administraties worden toegelaten. Ook 2013 kent een niet geringe stijging van het aantal consultaties (+50.062).
1.3.6 - Aantal ingegeven huurcontracten in de databaseprint
Aantal ingegeven huurcontracten in de database 2011 2012 2013 Aantal gecodeerd huurcontracten 185.160 195.620 225.827 Alle huurcontracten van gebouwen gelegen in Belgïe moeten verplicht worden geregistreerd. Behalve de contracten voor studentenkamers en sociale woningen worden alle coderen in de database "Huur" van de AAPD.
1.3.7 - Evolutie van de prijsindex - referente - index 1,00: 1ste trimester 2013print
Evolutie van de prijsindex - referente - index 1,00: 1ste trimester 2013 Type goederen 2011 2012 2013 Appartementen 2,04 2,10 2,10 Villa's + huizen met 2 of 3 gevels 2,06 2,11 2,12 De index maakt het mogelijk om de prijsevolutie van de huizen en de appartementen te berekenen. De AAPD heeft het eerste kwartaal 2003 als referentieperiode gekozen omdat zij vanaf dan beschikt over volledige elektronische gegevens voor die berekeningen.
1.3.8 - Prijzen van woningen volgens type en per gewest in 2013print
1.3.8.1 - Gemiddelde effectieve verkoopprijzen van woningen
Gemiddelde effectieve verkoopprijzen van woningen Vlaamse Gewest Brusselse Hoofdstedelijk Gewest Wallonië Appartementen 192.858 210.922 138.474 Huizen met 2 of 3 gevels 215.422 412.947 138.632 Villa's 339.920 974.882 242.241 1.3.8.2 - Gemiddelde berekende waarden van alle woningen, zowel verkochte als niet verkochte
Gemiddelde berekende waarden van alle woningen, zowel verkochte als niet verkochte Vlaamse Gewest Brusselse Hoofdstedelijk Gewest Wallonië Appartementen 203.918 214.456 145.244 Huizen met 2 of 3 gevels 220.259 378.531 139.194 Villa's 319.747 876.220 232.676 1.3.8.3 - Mediane berekende waarde van alle woningen, zowel verkochte als niet verkochte
Mediane berekende waarde van alle woningen, zowel verkochte als niet verkochte Vlaamse Gewest Brusselse Hoofdstedelijk Gewest Wallonië Appartementen 179.766 189.230 134.550 Huizen met 2 of 3 gevels 209.951 340.876 128.667 Villa's 301.798 803.951 215.574 1.3.9 - Aantal verkochte woningen in België in 2013print
1.3.9.1 - Aantal verkopen per prijsschijf in euro, per type woning en per gewest in 2013
Aantal verkopen per prijsschif in euro, per type woning en per gewest in 2013 Vlaamse Gewest Brusselse Hoofdstedelijke Gewest Wallonië Appartementen Huizen Villa's Appartementen Huizen Villa's Appartementen Huizen Villa's <= 50.000 531 309 106 215 3 1 266 1.168 142 50.001 - 100.000 1.606 2.194 190 597 8 0 841 4.729 539 100.001 - 150.000 4.172 4.993 532 1.678 57 0 1.154 5.624 1.245 150.001 - 200.000 4.210 8.358 1.645 1.827 177 1 736 3.604 1.959 200.001 - 250.000 2.216 6.463 2.109 997 305 2 267 1.384 1.620 250.001 - 300.000 1.014 4.252 2.269 611 413 1 125 541 1.131 300.001 - 350.000 481 1.913 1.862 380 311 6 42 231 574 350.001 - 400.000 280 838 1.286 229 303 2 24 104 373 400.001 - 450.000 174 374 776 117 186 4 18 43 225 450.001 - 500.000 91 214 516 79 150 15 7 32 132 >= 500.001 374 436 1.317 255 521 105 7 72 344 Totaal aantal 15.149 30.344 12.608 6.985 2.434 137 3.487 17.532 8.284 De gemiddelde verkoopprijzen
In 2013 zijn de gemiddelde effectieve verkoopprijzen van de huizen en appartementen in Wallonië op het peil van 2012 gebleven. Ze zijn zeer licht gestegen in Vlaanderen, +2%, en in Brussel, +3%. De gemiddelde prijzen van de villa’s in Vlaanderen en Wallonië zijn zeer licht gestegen, +1%, en in Brussel zijn ze teruggekeerd naar het gemiddeld peil van 2011 en 2012.
Dat de prijsindex niet is gestegen is te verklaren doordat de licht hogere effectieve verkoopprijs van de woningen verantwoord is door hun kenmerken zoals een recenter bouwjaar, betere energieprestaties of een luxueuzere uitrusting.
Vergelijking tussen verkoopprijzen en waarden
In Wallonië bleven de mediane waarden van huizen en villa’s nagenoeg onveranderd, en de mediaanwaarde van appartementen steeg met 3%.
In Brussel, waar de appartementen talrijk zijn, daalde hun mediaanwaarde met 21% terwijl die van de huizen en villa’s stabiel bleven.
In Vlaanderen zagen we gelijkaardige evoluties als in Brussel : vermindering van de mediaanwaarde van de appartementen (- 1%) en stabiele waarden voor de huizen en de villa’s (respectievelijk +0% en +1%).
Het aantal verkochte goederen
Het totaal aantal verkochte goederen is verminderd voor alle typen woningen in de drie Gewesten behalve de villa’s in Brussel en de appartementen in Wallonië.
DE EVOLUTIE VAN HET AANTAL VERKOCHTE GOEDEREN
Hoe kunnen we verklaren dat het aantal verkochte woningen blijft dalen?
De hypothecaire rente blijft zeer laag, maar de banken lenen minder gemakkelijk en ze lenen slechts kleinere bedragen. Het door de koper zelf te financieren gedeelte van de koopsom is dus groter. De algemene economische context en de vastgoedfiscaliteit bieden de kandidaat-kopers nog onvoldoende zekerheid en stimuli om over te gaan tot een langetermijninvestering. Ook de inflatie die de afbetalingen van een lening gaandeweg lichter maakt, blijft zwak. En tenslotte is er misschien ook de stille hoop bij de kandidaat-kopers dat de prijzen enigszins zouden dalen aangezien in verschillende Europese landen de prijzen een serieuze correctie hebben gekend.
1.3.9.2 - Aantal verkopen in België per prijschijf in euro en per type woning in 2013
Aantal verkopen in België per prijschijf in euro en per type woning in 2013 Appartementen Huizen Villa's Alle types woningen minder dan 50.000 1.012 1.480 249 2.741 50.001 - 100.000 3.044 6.931 729 10.704 100.001 - 150.000 7.004 10.674 1.777 19.455 150.001 - 200.000 6.773 12.139 3.605 22.517 200.001 - 250.000 3.480 8.152 3.731 15.363 250.001 - 300.000 1.750 5.206 3.401 10.357 300.001 - 350.000 903 2.455 2.442 5.800 350.001 - 400.000 533 1.245 1.661 3.439 400.001 - 450.000 309 603 1.005 1.917 450.001 - 500.000 177 396 663 1.236 meer dan 500.001 636 1.029 1.766 3.431 Totaal aantal 25.621 50.310 21.029 96.960 1.3.9.3 - Evolutie van het aantal verkochte woningen in België in 2013
Evolutie van het aantal verkochte woningen in België in 2013 2011 2012 2013 Evolutie van het aantal verkochte appartementen 29.214 28.551 27.406 Evolutie van het aantal verkochte huizen met 2 of 3 gevels 59.744 55.211 53.201 Evolutie van het aantal verkochte villa's (België) 23.985 22.810 22.587 Hoe kunnen we verklaren dat het aantal verkochte woningen blijft dalen?
De hypothecaire rente blijft zeer laag, maar de banken lenen minder gemakkelijk en ze lenen slechts kleinere bedragen. Het door de koper zelf te financieren gedeelte van de koopsom is dus groter. De algemene economische context en de vastgoedfiscaliteit bieden de kandidaat-kopers nog onvoldoende zekerheid en stimuli om over te gaan tot een langetermijninvestering. Ook de inflatie die de afbetalingen van een lening gaandeweg lichter maakt, blijft zwak. En tenslotte is er misschien ook de stille hoop bij de kandidaat-kopers dat de prijzen enigszins zouden dalen aangezien in verschillende Europese landen de prijzen een serieuze correctie hebben gekend.
1.3.10 - Aankoopcomités onroerende goederenprint
1.3.10.1 - Aantal akten verdeeld door de aankoopcomités
Aantal akten verdeeld door de aankoopcomités Akten 2011 2012 2013 Vervreemdingen1 1.282 1.197 1.618 Minnelijke verwervingen2 4.158 4.131 3.738 Andere3 4.253 3.758 3.460 Totaal 9.693 9.086 8.816 1 Aantal vervreemdingen = totaal aantal akten verkoop + vestiging zakelijk rechten (exclusief 449 verkopen sociale koopwoningen in het Vlaamse Gewest (= enkel instrumenterende derde)
2 Aantal minnelijk verwervingen = totaal aantal akten aankoop, aankoop onder voorbehoud, minnelijke onteigening, minnelijke onteigening onder voorbehoud van goedkeuring, gratis afstanden, ruil …
3 Neerleggingsakten, volmachten, kwijtingen, handlichtingen ...
1.3.10.2 - Prijzen en vergoedingen in miljoen euro
Prijzen en vergoedingen in miljoen euro Type prijzen en vergoedingen 2011 2012 2013 Verkoopprijzen 205 170 144 Prijzen en vergoedingen (inclusief huurvergoedingen) 264 263 223 1.3.10.3 - Aantal onteigeningsprocedures
Aantal onteigeningsprocedures Procedures 2011 2012 2013 Hangende onteigeningsprocedure op 1 januari 707 641 659 Nieuwe onteigeningsprocedures + 102 + 101 + 79 Beëindigde procedures - 168 - 83 - 98 Hangende onteigeningsprocedures op 31 december = 641 = 659 = 640 De aankoopcomités voeren alle aankopen en onteigeningen van onroerend goed uit voor de Belgische Staat. Andere overheden kunnen eveneens op hen beroep doen voor hun aankopen en onteigeningen. Onder meer de gewesten en gemeenschappen en de instellingen die ervan afhangen.
1.3.11 - Erfloze nalatenchappenprint
Erfloze nalatenchappen Jaar van het openvallen van de nalatenschap 2011 2012 2013 Aantal opgevorderde en behouden nalatenschappen 126 82 177 Aantal opgevorderde nalatenschappen die werden teruggegeven aan erfgenamen die zich later hebben kenbaar gemaakt 12 8 8 Netto-actief van de nalatenschappen in euro1 12.471.912 18.922.412 19.706.595 Aan de gewesten doorgestorte successierechten in euro2 4.784.770 3.967.245 5.720.804 1 De bedragen kunnen schommelen als er na de neerlegging van de aangifte van nalatenschap een bijkomend actief of passief wordt ontdekt.
2 In geval van een ontdekking van een actief, wordt een bijkomende aangifte neergelegd en bijkomende rechten geïnd en overgemaakt aan de gewesten. De statistieken van deze rechten zijn niet beschikbaar.
Wanneer de Staat er belang bij heeft, kan een erfloze nalatenschap worden opgevorderd. De Staat betaalt de successierechten zoals elke andere erfgenaam. Die rechten worden daarna overgemaakt aan de gewesten. Als er nog geen verjaring (30 jaar) is, kunnen de erfgenamen die zich later bekendmaken, op hun beurt de nalatenschap terugvorderen, ook als de Staat ze definitief in bezit heeft genomen.
Het netto-actief van de nalatenschappen kan schommelen als de Administratie bijkomende activa of passiva ontdekt na de eerste neerlegging van de aangifte van nalatenschap.
1.3.12 - DAVOprint
1.3.12.1 - Aantal aanvragen tot tussenkomst
Aantal aanvragen tot tussenkomst 2011 2012 2013 Aanvragen tot tussenkomsten 3.657 3.628 3.554 De DAVO is belast met de inning en invordering van het onderhoudsgeld en hun achterstallen. Daarnaast verleent hij voorschotten op onderhoudsgeld voor de kinderen.
De doelstelling van de inning en invordering bestaat uit het invorderen van de onbetaalde onderhoudsgelden maar ook uit het terugvorderen van de voorschotten verleend door de DAVO en vroeger door de OCMW’s.
Het totaal aantal dossiers dat de DAVO behandeld heeft sedert zijn oprichting op 1 juni 2004, bedraagt 50.529. Dit aantal kan als volgt worden opgesplitst:
- 36.756 DAVO-dossiers: dossiers die op rechtstreekse aanvraag door de schuldeisers werden geopend of als gevolg van de overdracht door de OCMW’s voor de betaling van voorschotten
- 13.773 dossiers 'schuldvorderingen van de Staat': dossiers waarin de DAVO gesubrogeerd is in de rechten van de OCMW’s alleen voor de invordering van de voorschotten
Bij de OCMW’s werden de voorschotten per kind toegekend terwijl de DAVO ze per dossier toekent. Een dossier kan dus betrekking hebben op meerdere begunstigde kinderen.
1.3.12.2 - In te vorderen bedragen in euro
In te vorderen bedragen in euro 2011 2012 2013 Achterstallen en voorschotten (DAVO + OCWM) 208.640.362 234.542.054 253.040.260 Bijzondere kosten 48.188 47.589 43.737 Werkingskosten DAVO 19.564.913 22.346.598 25.060.683 Interesten 16.357.241 18.631.961 19.706.243 Totaal 244.610.704 275.568.202 297.850.923 Eind 2013 bedroegen de gecumuleerde in te vorderen bedragen 297.850.923 € inbegrepen de voorschotten die vroeger uitgekeerd werden door de OCMW’s aan begunstigden die geen beroep gedaan hebben op een aanvraag tot tussenkomst bij de DAVO.
1.3.12.3 - Geïnde bedragen in euro
Geïnde bedragen in euro 2011 2012 2013 Geïnde bedragen in euro 13.156.674 14.818.172 16.346.370 In 2013 heeft de DAVO 16.346.370 € geïnd, een verhoging van 10,31 % tegenover 2012. Deze verhoging is te verklaren doordat de DAVO sinds 2010, zonder formaliteiten, de teruggaven inzake belastingen van de debiteurs met schulden tegenover de DAVO kan compenseren.
1.3.12.4 - Teruggegeven bedragen in euro
Teruggegeven bedragen in euro 2011 2012 2013 Achterstallen en lopende onderhoudsgelden 2.475.192 2.874.784 3.339.954 Interesten 343.550 395.534 423.387 Bijzondere kosten 5.332 990 4.511 Werkingskosten DAVO 761.268 911.651 963.676 Te veel ontvangen bedragen 347.428 465.935 367.919 Voorschotten DAVO 5.563.660 6.590.736 7.556.256 Voorschotten OCMW 1.427.071 1.359.519 1.133.481 Totaal 10.923.501 12.599.149 13.789.184 Toegekende voorschotten
Volgens de huidige wetgeving betaalt de DAVO enkel voorschotten op onderhoudsgeld ten voordele van kinderen voor zover de aanvrager voldoet aan een bepaalde inkomensgrens. Het bedrag van het voorschot is het bedrag van het vastgesteld onderhoudsgeld met een maximum van 175 € per maand en per kind.
In 2013 heeft de DAVO 22.637.127 € als voorschotten toegekend. Het gemiddelde maandelijkse voorschot per kind bedraagt 130,37 €.