FOD Financiën - GRI-verslag

  • Verklaring van de beslisser

    De FOD Financiën gaat momenteel door een belangrijke fase in zijn ontwikkeling. Van nu tot 2017 willen we immers werken op twee vlakken: de herstructurering van ons departement en de voortdurende professionalisering van onze organisatie.

    Om tegemoet te komen aan de wereld van vandaag, aan de eisen van de samenleving en van de openbare dienst en aan onze eigen behoeften moeten wij de ankerpunten van de verandering uitzetten die we bij onze FOD willen zien. Om helemaal een resultaatgerichte openbare dienst te worden, zal het nodig zijn om verschillende maatregelen te nemen, waarbij we vooral onze organisatiestructuur en onze geografische inrichting moeten hertekenen. Om de werking van de algemene administraties en de stafdiensten in een kleiner aantal gebouwen te verbeteren, is het evenwel nodig om stapsgewijs tewerk te gaan.

    In 2013 kwam deze lange tocht duidelijk in een stroomversnelling die de komende jaren natuurlijk verdergaat. De eerste fasen van de ‘kanteling’ naar onze nieuwe structuur zetten ons definitief op weg richting modernisering. Daarbij kregen we reeds af te rekenen met enkele struikelblokken. Dat is normaal, aangezien deze evolutie voor de medewerkers een ingrijpende verandering meebrengt: vermindering van het aantal kantoren, verhuizingen, voor sommigen een verandering van functie ...  

    Die kanteling naar een nieuwe structuur maakt deel uit van een groter geheel van initiatieven genomen om onze doeltreffendheid, efficiëntie en dienstverlening te verbeteren. Wij proberen die initiatieven te laten plaatsvinden in een omgeving die steeds moderner is en die onze planeet respecteert, bijvoorbeeld door de dematerialisatie en vereenvoudiging van onze middelen of via maatschappelijke projecten.

    Maatschappelijke verantwoordelijkheid bekleedt dus een belangrijke plaats in het beheer van onze werking en meer nog bij de overgangsmomenten waarmee de FOD Financiën, zijn medewerkers en de andere betrokken partijen worden geconfronteerd. In de definitie van de maatschappelijke verantwoordelijkheid gaat het vooral om het respect voor de mensenrechten, het welzijn van het personeel, de belangen van derden, de ontwikkeling van het maatschappelijk engagement en de transparantie.  

    In deze context is vooral die transparantie een hoeksteen die bevestigt en verenigt. Het Global Reporting Initiative (GRI) is een van de middelen die we daartoe ter beschikking hebben waarbij wij van jaar tot jaar verschillende indicatoren kunnen vergelijken. Het GRI-rapport vormt dus een apart hoofdstuk in ons jaarverslag: dit jaar vindt u er 10 indicatoren aan de hand waarvan u onze ontwikkeling zult kunnen volgen.

    Ik wens u veel leesgenot.

    Hans D'Hondt
    Voorzitter van het Directiecomité
    FOD Financiën

  • Geaffecteerde ontvangsten bestemd voor de financiering van andere overheden (2013) (in duizend euro)
    Indicator EC1
    Geaffecteerde ontvangsten bestemd voor de financiering van andere overheden (2013) (in duizend euro)
    Europese Unie 2.485.164
    Gemeenschappen Vlaamse Gemeenschap 13.321.858
    Franse Gemeenschap 8.861.986
    Duitstalige Gemeenschap 6.229
    Gewesten Vlaamps Gewest 10.169.654
    Waals Gewest 6.138.439
    Brussels Hoofdstedelijk Gewest 2.467.032
    Gemeenschapscommissie Vlaamse Gemeenschpscommissie 11.045
    Franse Gemeenschapscommissie 44.180
    Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 35.105
    Provincies 540.485
    Agglomeraties 159.261
    Gemeenten 4.154.297
    Sociale Zekerheid 15.904.516
    CREG 60.996
    Politiezones 219.781
    Rampenfonds 11.860
    Effectisering 56.083
    Fonds propere voertuigen 239
    APETRA (Petroleumagenschap) 38.826
    Totaal 64.687.036
  • Ontvangsten door de FOD Financiën 2013 (in duizend euro)
    Indicator EC1
    Budget werking FOD Financiën 2013 (in duizend euro)
    Fiscale ontvangsten Inkomstenbelastingen 55.276.397
    Btw, diverse rechten en taksen 36.331.651
    Andere indirecte belastingen 149.407
    Met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen 897.849
    Andere directe belastingen 368.519
    Douanerechten 1.977.994
    Accijnzen 7.600.849
    Totaal 102.602.666

     

    Recettes par le SPF Finances 2013 (en milliers d'euros)
    Niet-fiscale ontvangsten Directe belastingen 116.587
    Indirecte belastingen (btw en registratie) 833.667
    Indirecte belastingen (Kadaster) 7.940
    Douane en Accijnzen 14.500
    Thesaurie 7.805.413
    Rijksschuld 1.359.565
    Totaal 10.137.672

     

    Van de ontvangsten die de FOD Financiën int voor de Belgische federale overheid, is een gedeelte bestemd voor de financiering van andere overheden zoals de Europese Unie, de gemeenschappen en gewesten, de Sociale Zekerheid, de gemeenten en provincies ... (zie tabel ‘Geaffecteerde ontvangsten bestemd voor de financiering van andere overheden’). De overdracht van die 'geaffecteerde ontvangsten' gebeurt in het kader van de bijzondere financieringswet.

    Wat er na de 'affectaties' overblijft, zijn de Rijksmiddelen die elk jaar door het Belgisch Parlement moeten worden goedgekeurd. Het grootste gedeelde hiervan zijn de zgn. 'primaire behoeften' die worden opgedeeld in:

    • dotaties
    • de Cel Gezagsdepartementen (waaronder de FOD Justitie, de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, de FOD Financiën [zie tabel ‘Budget werking FOD Financiën’], Defensie en de Federale politie)
    • de Sociale Cel (waaronder de Pensioenen en Middenstand, en de FOD Sociale Zekerheid)
    • de Economische Cel (waaronder de FOD Mobiliteit en Vervoer)

    Daarnaast moet en ook de jaarlijkse toename van de staatsschuld en de rentelast op die schuld gefinancierd worden.

    (GRI - Indicator EC1)

  • ‘Is het beheer van uw dossier goed verlopen?’
    Indicator PR5 - De FOD Financiën heeft miljoenen gesprekspartners: burgers, ondernemers, notarissen, gemeenten, OCMW’s, banken … Al die contacten hebben te maken met zeer uiteenlopende domeinen: PB, btw, kadastraal inkomen, douane en accijnzen ...

    Het gaat dus om vele situaties waarbij de vraag rijst naar de kwaliteit van de dienstverlening. In 2013 heeft de FOD Financiën bij zijn externe klanten vijf tevredenheidsenquêtes opgestart met als doel de eigenheden van elke algemene administratie te evalueren.

    Die enquêtes zijn een primeur. Een nieuwe ervaring dus.

    Met enerzijds inleidende resultaten waaruit een gemiddeld tevredenheidsniveau blijkt. Onze communicatie wordt vaak beoordeeld als kil en afstandelijk maar de ontwikkeling van e-services daarentegen wordt wel gewaardeerd. Anderzijds trokken we heel wat lessen voor volgende  enquêtes: zo moeten we het aantal vragen beperken en ze gerichter stellen.

    De resultaten van de enquêtes moeten uitmonden in actieplannen. Met soms een onmiddellijk effect, zoals frequenter en gerichter communiceren.

    (GRI - Indicator PR5)

  • ‘Is het beheer van uw dossier goed verlopen?’
    Indicator PR5 - De FOD Financiën heeft miljoenen gesprekspartners: burgers, ondernemers, notarissen, gemeenten, OCMW’s, banken … Al die contacten hebben te maken met zeer uiteenlopende domeinen: PB, btw, kadastraal inkomen, douane en accijnzen ...

    Het gaat dus om vele situaties waarbij de vraag rijst naar de kwaliteit van de dienstverlening. In 2013 heeft de FOD Financiën bij zijn externe klanten vijf tevredenheidsenquêtes opgestart met als doel de eigenheden van elke algemene administratie te evalueren.

    Die enquêtes zijn een primeur. Een nieuwe ervaring dus.

    Met enerzijds inleidende resultaten waaruit een gemiddeld tevredenheidsniveau blijkt. Onze communicatie wordt vaak beoordeeld als kil en afstandelijk maar de ontwikkeling van e-services daarentegen wordt wel gewaardeerd. Anderzijds trokken we heel wat lessen voor volgende  enquêtes: zo moeten we het aantal vragen beperken en ze gerichter stellen.

    De resultaten van de enquêtes moeten uitmonden in actieplannen. Met soms een onmiddellijk effect, zoals frequenter en gerichter communiceren.

    (GRI - Indicator PR5)

  • Budget werking FOD Financiën 2013 (in duizend euro)
    Indicator PA8
      Budget vastleggingskredieten Vastgelegde verbintenissen Budget vereffeningskredieten Gerealiseerde betalingen
    Personeelskosten 1.379.559 1.317.739 1.370.959 1.317.850
    Algemene werkingskosten 266.522 242.656 268.833 236.131
    Algemene investeringen 10.726 5.448 8.724 3.162
    ICT-werkingskosten 76.984 63.229 96.160 87.125
    ICT-investeringen 28.695 4.968 32.962 13.615
    Voorschotten op alimentatievorderingen 22.682 22.682 22.672 22.641
    Fedorest 33.943 30.351 33.943 30.351
    Shape 10.077 6.650 9.465 5.181
    Beleidsorganen 5.115 4.654 5.115 4.750
    Relations fin. internationales 591.825 579.222 591.825 579.222
    Andere 235.253 221.949 173.310 159.231
    Totaal 2.661.381 2.499.548 2.613.968 2.459.259

    In deze tabel vindt u de toestand van de uitvoering van de begroting op 31.12.2013.

    In 2013 legde het begrotingsbeleid een bevriezing van de uitgaven op. Voor de FOD Financiën kwam dat neer op een bedrag van 103 miljoen euro (luik vastleggingen) en een bedrag van 117 miljoen euro (luik betalingen).

    Voormelde kredieten houden geen rekening met het krediet verbonden aan het het dossier EFSF (1.112.672.000 euro en het dossier IMF (1.847.704.000 euro).

    (GRI - Indicator PA8)

  • Aantal arbeidsongevallen en ziekteverzuim
    Indicator LA7

    Aantal arbeidsongevallen per werkplaats

    2013 Antwerpen Limburg West- Vlaanderen Oost-Vlaanderen Vlaams Brabant Brussel Waals Brabant Namen Henegouwen Luik Luxemburg Totaal
    arbeidsongevallen 40 13 26 59 18 14 5 18 60 47 6 306 (1,30%)
    Brilbreukongevallen * 1 0 0 0 1 0 0 2 6 1 0 11 (0,04%)
    Totaal arbeidsongevallen 41 13 26 59 19 14 5 20 66 48 6 317 (1,35%)
    Ongevallen woon-werkverkeer 52 25 27 57 29 26 13 26 52 32 5 344 (1,46%)
    Beroepsziekten 0 1 3 2 0 0 1 0 1 1 0 9 (0,03%)

    * Een bril wordt beschouwd als een prothese of als een verlenging van het menselijk lichaam en wordt dan ook bij breuk volledig vergoed. Deze gevallen worden bij de arbeidsongevallen gerekend.

    2012 Antwerpen Limburg West-Vlaanderen Oost-Vlaanderen Vlaams Brabant Brussel Waals Brabant Namen Hengouwen Luik Luxemburg Totaal
    Arbeidsongevallen 44 18 23 28 19 87 4 28 35 42 11 339 (1,28%)
    Brilbreukongevallen * 0 1 0 0 0 3 0 1 3 0 0 8 (0,03%)
    Totaal arbeidsongevallen 44 19 23 28 19 90 4 29 38 42 11 347 (1,31%)
    Ongevallen woon-werkverkeer 62 12 20 19 13 118 5 15 26 27 8 325 (1,23%)
    Beroepsziekten 2 0 0 1 0 1 0 0 1 0 0 5 (0,02%)

    * Een bril wordt beschouwd als een prothese of als een verlenging van het menselijk lichaam en wordt dan ook bij breuk volledig vergoed. Deze gevallen worden bij de arbeidsongevallen gerekend.

      2012 2013
    Aantal arbeids- of arbeidswegongevallen met dodelijke afloop 0 0
    Aantal verloren dagen als gevolg van een arbeidsongeval (voor deze berekening werd alleen rekening gehouden met het aantal werkdagen en niet met de weekends; de "begindag" is de dag zelf van het arbeidsongeval of van het begin van de ziekte) 22.260 dagen 22.900 dagen

    Opmerking 1

    Kleine ongevallen worden niet officieel aangegeven. Zij zijn dan ook niet in deze tabel opgenomen.

    Opmerking 2

    De wetgeving houdt rekening met de ILO (International Labour Organization) -aanbevelingen.

    Opmerking 3

    Voor het geheel van de gebouwen van de FOD Financiën zijn tien preventieadviseurs actief die er op toezien dat de wetgeving over de veiligheidsnormen wordt nageleefd. Zij brengen hierover verslag uit aan de betrokken stafdiensten, afhankelijk van het op te lossen probleem; die aanbevelingen worden uitgevoerd in overleg met de econoom van het gebouw. Tegelijkertijd is een psychosociale cel belast met de behandeling van psychosociale kwesties op het werk.

    Ziekteverzuim

    Regio (woonplaats) Aantal medewerkers Percentage ziekteverzuimers (%) Ziekteverzuimpercentage (%)
    2012 2013 2012 2013 2012 2013
    Brussel 1.323 1.253 58,58 61,77 5,18 5,30
    Vlaanderen 17.010 16.533 67,03 68,38 5,81 5,99
    Wallonië 11.698 11.256 69,64 71,70 7,61 7,95

    Opmerking 1

    Deze tabel houdt rekening met alle personen die in 2012 en 2013 voor de FOD Financiën gewerkt, inbegrepen dit met een contract van korte duur.

    Opmerking 2

    Het percentage ziekteverzuimers komt overeen met het gemiddeld aantal werknemers met minstens een ziekteverzuimdag in de bestudeerde periode vermenigvuldigd met 100 gedeeld door het aantal werknemers in de betrokken periode.

    Opmerking 3

    Het ziekteverzuimpercentage komt overeen met het aantal ziekteverzuimdagen vermenigvuldigd met 100 gedeeld door het product van het aantal voltijdse equivalenten (VTE) en het aantal te presteren werkdagen van een VTE.

    (GRI - Indicator LA7)

  • Direct en indirect energieverbruik
    Indicatoren EN3 en EN4

    Direct energieverbruik (gasverwarming) en indirect energieverbruik (elektriciteit - energie) opgedeeld per primaire energiebron

    Gemeente

    Aantal gebouwen gemeten in 2013 Energieverbruik in kWh gemeten in 2013 Electriciteitsverbruik in kWh gemeten in 2013 Oppervlakte electriciteit in m2 Verbruik gasverwarming in kWh gemeten in 2013 Oppervlakte Gasverwarming in m2
    Brussel 9 56.813.020,63 33.551.867,87 486.047,00 23.261.152,76 471.361,00
    Vlaanderen 66 54.580.175,60 16.848.445,97 481.337,00 37.731.729,63 518.814,00
    Wallonië 40 22.501.450,74 8.997.315,06 290.814,34 13.504.135,68 172.543,34
    Totaal 115 133.894.646,97 59.397.628,90 1.258.198,34 74.497.018,07 1.162.718,34

    Totale oppervlakte bij benadering in m2 van alle gebouwen van de FOD Financiën 1.403.000 kWh

      Verbruik (kWh) Oppervlakte (m2) Gemiddeld (kWh/m2)
    Energie 133.894.646,97   111,3
    156.125.700,75 1.403.000
    Electriciteit 59.397.628,90 1.258.198 47,21
    66.233.494,91 1.403.000
    Verwarming 74.497.018,07 1.162.718 64,07
    89.892.205,84 1.403.000

    Het aantal gemeten gebouwen is toegenomen tot 115 in 2013 (in 2011 waren het er 86). Fedesco beschikt vandaag over nauwkeurige verbruikscijfers voor 90% (oppervlakte) van het vastgoed van de FOD Financiën.

    De 115 gemeten gebouwen zijn de gebouwen die over monitoring beschikken en waarvoor we dus toegang hebben tot de gegevens. De groene resultaten werden berekend volgens een regel van drie op basis van de totale oppervlakte bij benadering van alle gebouwen van de FOD Financiën.

    Aangezien de 'totale oppervlakte' een getal is bij benadering, moeten de energieanalyses waar dit gegeven in werd opgenomen voorzichtig worden geïnterpreteerd.

    Benchmark met vorige jaren

      2009 of referentiejaar 2010 2011 2012 2013
    Electriciteitsverbruik 59.601.020 60.735.652 60.779.974 61.718.548 59.397.629
    Verbruik gasverwarming in kWh exact 68.892.899 84.470.354 66.109.266 73.712.336 74.497.018
    Verbruik gasverwarming in kWh / herberekend volgens graaddagen 78.403.481 78.237.763 81.984.354 77.106.811 71.967.905
    Energieverbruik / herberekend volgens graaddagen 138.004.501 138.973.415 142.764.327 138.825.359 131.365.534
    Benchmark 100% 101% 103% 101% 95%

    Om het gebruik van verwarming in de verschillende jaren correct te vergelijken, moeten we het verschil in temperatuur tussen de jaren gelijkstellen. Daarom worden de exacte cijfers herberekend volgens 'graaddagen' (tafel 20/15) op basis van de gestandaardiseerde jaren.

    Analyse

    Het elektriciteitsverbruik blijft vrijwel ongewijzigd.
    Het gasverbruik is met 8% gedaald ten opzichte van 2009.
    De curven van 2013 verschillen licht van de curven die voor 2012 werden opgesteld. De reden hiervoor is dat we de metingen van 115 gebouwen gebruiken in plaats van 113 in 2012.

    (GRI - Indicatoren EN3 en EN4)

  • Direct en indirect energieverbruik
    Indicatoren EN3 en EN4

    Direct energieverbruik (gasverwarming) en indirect energieverbruik (elektriciteit - energie) opgedeeld per primaire energiebron

    Gemeente

    Aantal gebouwen gemeten in 2013 Energieverbruik in kWh gemeten in 2013 Electriciteitsverbruik in kWh gemeten in 2013 Oppervlakte electriciteit in m2 Verbruik gasverwarming in kWh gemeten in 2013 Oppervlakte Gasverwarming in m2
    Brussel 9 56.813.020,63 33.551.867,87 486.047,00 23.261.152,76 471.361,00
    Vlaanderen 66 54.580.175,60 16.848.445,97 481.337,00 37.731.729,63 518.814,00
    Wallonië 40 22.501.450,74 8.997.315,06 290.814,34 13.504.135,68 172.543,34
    Totaal 115 133.894.646,97 59.397.628,90 1.258.198,34 74.497.018,07 1.162.718,34

    Totale oppervlakte bij benadering in m2 van alle gebouwen van de FOD Financiën 1.403.000 kWh

      Verbruik (kWh) Oppervlakte (m2) Gemiddeld (kWh/m2)
    Energie 133.894.646,97   111,3
    156.125.700,75 1.403.000
    Electriciteit 59.397.628,90 1.258.198 47,21
    66.233.494,91 1.403.000
    Verwarming 74.497.018,07 1.162.718 64,07
    89.892.205,84 1.403.000

    Het aantal gemeten gebouwen is toegenomen tot 115 in 2013 (in 2011 waren het er 86). Fedesco beschikt vandaag over nauwkeurige verbruikscijfers voor 90% (oppervlakte) van het vastgoed van de FOD Financiën.

    De 115 gemeten gebouwen zijn de gebouwen die over monitoring beschikken en waarvoor we dus toegang hebben tot de gegevens. De groene resultaten werden berekend volgens een regel van drie op basis van de totale oppervlakte bij benadering van alle gebouwen van de FOD Financiën.

    Aangezien de 'totale oppervlakte' een getal is bij benadering, moeten de energieanalyses waar dit gegeven in werd opgenomen voorzichtig worden geïnterpreteerd.

    Benchmark met vorige jaren

      2009 of referentiejaar 2010 2011 2012 2013
    Electriciteitsverbruik 59.601.020 60.735.652 60.779.974 61.718.548 59.397.629
    Verbruik gasverwarming in kWh exact 68.892.899 84.470.354 66.109.266 73.712.336 74.497.018
    Verbruik gasverwarming in kWh / herberekend volgens graaddagen 78.403.481 78.237.763 81.984.354 77.106.811 71.967.905
    Energieverbruik / herberekend volgens graaddagen 138.004.501 138.973.415 142.764.327 138.825.359 131.365.534
    Benchmark 100% 101% 103% 101% 95%

    Om het gebruik van verwarming in de verschillende jaren correct te vergelijken, moeten we het verschil in temperatuur tussen de jaren gelijkstellen. Daarom worden de exacte cijfers herberekend volgens 'graaddagen' (tafel 20/15) op basis van de gestandaardiseerde jaren.

    Analyse

    Het elektriciteitsverbruik blijft vrijwel ongewijzigd.
    Het gasverbruik is met 8% gedaald ten opzichte van 2009.
    De curven van 2013 verschillen licht van de curven die voor 2012 werden opgesteld. De reden hiervoor is dat we de metingen van 115 gebouwen gebruiken in plaats van 113 in 2012.

    (GRI - Indicatoren EN3 en EN4)

  • Dienstwagens in 2013
    Indicator EN29 - In 2013 had de FOD Financiën 723 voertuigen (personenwagens, bestelwagens, moto's, vrachtwagens, minibussen). Zij behoren tot de verschillende administraties en diensten maar het merendeel zijn voertuigen van de Douane of zijn dienstwagens.
      2011 2012 2013
    Aantal voertuigen 745 729 723

    We hebben onze autovloot met 2,95% verminderd ten opzichte van 2011 en met 0,82% ten opzichte van 2012.

    Voor het reële brandstofverbruik hebben we ons gebaseerd op de facturen van 2011, 2012 en 2013. We moeten een onderscheid maken tussen de hoeveelheden benzine en diesel.

      2011 2012 2013
    Verbruik in liter Kost in euro incl. btw Verbruik in liter Kost in euro incl. btw Verbruik in liter Kost in euro incl. btw
    Benzine 198.198 298.051 181.345 288.601 168.425 260.663
    Diesel 421.903 562.063 419.084 581.685 371.672 495.145

    Voor het jaar 2013 is ons benzineverbruik gedaald met 7,1% ten opzichte van 2012. Zo daalde de kost met 9,6%.

    Voor het jaar 2013 is ons dieselverbruik gedaald met 11,3% ten opzichte van 2012 (wat een kostendaling an 14,8% betekende).

    De 'CO2-gids van de auto 2011-2012' nleert ons het volgende:

    • benzine: 2.300 g CO2 per liter
    • diesel: 2.688 g CO2 per liter

    Op basis van die informatie kunnen we afleiden dat onze CO2-uitstoot 1.543.591 kg bedroeg in 2012 en 1.386.432 kg in 2013. We registreren dus een daling van de CO2-uitstoot van 10,18% van onze dienstvoertuigen tijdens hun verplaatsingen.

    Nog enkele bijkomende cijfers voor 2011 - 2012 - 2013:

      2011 2012 2013
    Aantal buitenlandse dienstopdrachten 775 opdrachten (hetzij 300 met de trein, 20 met de auto en 455 met het vliegtuig 699 opdrachten (hetzij 274 met de trein, 20 met de auto en 405 met het vliegtuig) 721 opdrachten (hetzij 315 met de trein, 41 met de auto en 365 met het vliegtuig)
    Aantal uitgedeelde treinbiljetten 71.652 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer 81.500 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer 57.000 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer

    Dienstopdrachten in het buitenland hebben hoofdzakelijk te maken met opleidingen, conferenties, vergaderingen met andere buitenlandse administraties of met privébedrijven, workshops, congressen, seminaries, roadshows, raden, fora, andere vergaderingen … Zij slaan op alle administraties en diensten maar toch vooral op de AAFisc en de AAD&A.

    Na een daling van de buitenlandse dienstopdrachten in 2012, zien we opnieuw een toename voor het jaar 2013.

    Toch blijven wij ons inspannen om de opdrachten per vliegtuig te beperken: in 2013 zijn die gedaald met 19,78% ten opzichte van 2011 en met 9,87% ten opzichte van 2012.

    (GRI - Indicator EN29)

  • Dienstwagens in 2013
    Indicator EN29 - In 2013 had de FOD Financiën 723 voertuigen (personenwagens, bestelwagens, moto's, vrachtwagens, minibussen). Zij behoren tot de verschillende administraties en diensten maar het merendeel zijn voertuigen van de Douane of zijn dienstwagens.
      2011 2012 2013
    Aantal voertuigen 745 729 723

    We hebben onze autovloot met 2,95% verminderd ten opzichte van 2011 en met 0,82% ten opzichte van 2012.

    Voor het reële brandstofverbruik hebben we ons gebaseerd op de facturen van 2011, 2012 en 2013. We moeten een onderscheid maken tussen de hoeveelheden benzine en diesel.

      2011 2012 2013
    Verbruik in liter Kost in euro incl. btw Verbruik in liter Kost in euro incl. btw Verbruik in liter Kost in euro incl. btw
    Benzine 198.198 298.051 181.345 288.601 168.425 260.663
    Diesel 421.903 562.063 419.084 581.685 371.672 495.145

    Voor het jaar 2013 is ons benzineverbruik gedaald met 7,1% ten opzichte van 2012. Zo daalde de kost met 9,6%.

    Voor het jaar 2013 is ons dieselverbruik gedaald met 11,3% ten opzichte van 2012 (wat een kostendaling an 14,8% betekende).

    De 'CO2-gids van de auto 2011-2012' nleert ons het volgende:

    • benzine: 2.300 g CO2 per liter
    • diesel: 2.688 g CO2 per liter

    Op basis van die informatie kunnen we afleiden dat onze CO2-uitstoot 1.543.591 kg bedroeg in 2012 en 1.386.432 kg in 2013. We registreren dus een daling van de CO2-uitstoot van 10,18% van onze dienstvoertuigen tijdens hun verplaatsingen.

    Nog enkele bijkomende cijfers voor 2011 - 2012 - 2013:

      2011 2012 2013
    Aantal buitenlandse dienstopdrachten 775 opdrachten (hetzij 300 met de trein, 20 met de auto en 455 met het vliegtuig 699 opdrachten (hetzij 274 met de trein, 20 met de auto en 405 met het vliegtuig) 721 opdrachten (hetzij 315 met de trein, 41 met de auto en 365 met het vliegtuig)
    Aantal uitgedeelde treinbiljetten 71.652 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer 81.500 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer 57.000 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer

    Dienstopdrachten in het buitenland hebben hoofdzakelijk te maken met opleidingen, conferenties, vergaderingen met andere buitenlandse administraties of met privébedrijven, workshops, congressen, seminaries, roadshows, raden, fora, andere vergaderingen … Zij slaan op alle administraties en diensten maar toch vooral op de AAFisc en de AAD&A.

    Na een daling van de buitenlandse dienstopdrachten in 2012, zien we opnieuw een toename voor het jaar 2013.

    Toch blijven wij ons inspannen om de opdrachten per vliegtuig te beperken: in 2013 zijn die gedaald met 19,78% ten opzichte van 2011 en met 9,87% ten opzichte van 2012.

    (GRI - Indicator EN29)

  • Ziekteverzuim

    Ziekteverzuim

    Regio (woonplaats) Aantal medewerkers Percentage ziekteverzuimers (%) Ziekteverzuimpercentage (%)
    2012 2013 2012 2013 2012 2013
    Brussel 1.323 1.253 58,58 61,77 5,18 5,30
    Vlaanderen 17.010 16.533 67,03 68,38 5,81 5,99
    Wallonië 11.698 11.256 69,64 71,70 7,61 7,95

    Opmerking 1

    Deze tabel houdt rekening met alle personen die in 2012 en 2013 voor de FOD Financiën gewerkt, inbegrepen dit met een contract van korte duur.

    Opmerking 2

    Het percentage ziekteverzuimers komt overeen met het gemiddeld aantal werknemers met minstens een ziekteverzuimdag in de bestudeerde periode vermenigvuldigd met 100 gedeeld door het aantal werknemers in de betrokken periode.

    Opmerking 3

    Het ziekteverzuimpercentage komt overeen met het aantal ziekteverzuimdagen vermenigvuldigd met 100 gedeeld door het product van het aantal voltijdse equivalenten (VTE) en het aantal te presteren werkdagen van een VTE.

  • Organigram van de FOD Financiën

  • Personeelsmiddelen
    Indicator LA1

     

     

     

     

     

    Opdeling van het personeel per administratie/dienst en per niveau (toestand 31.12.2013)

    Algemene administraties

    Niveau A B C D  
    AAFisc 2.973 3.001 2.417 807 9.198
    AAD&A 533 1.183 1.363 580 3.659
    AAII 686 856 1.011 260 2.813
    AABBI 357 190 42 17 606
    AAPD 884 1.224 1.502 292 3.902
    AAThes 124 167 145 54 490
    Totaal 5.557 6.621 6.480 2.010 20.668

    Stafdiensten

    Niveau A B C D  
    BEO 75 20 19 12 126
    B&B 82 32 31 11 156
    P&O 273 242 250 76 841
    ICT 155 218 48 22 443
    SL 75 140 221 276 712
    Totaal 660 652 569 397 2.278

    Autonome diensten

    Niveau A B C D  
    DVB 103 70 17   190
    Fiscale Bemiddelingsdienst 24 6 3   33
    Totaal 127 76 20   223

    Diensten van de voorzitter

    Niveau A B C D  
    Voorzitter van het Directiecomité 20 9 2 2 33
    SCC 49 8 7   64
    MKDV 29 38 37 8 112
    DO 3       3
    Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen 3 1     4
    Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit 2 1     3
    Centrale Juridische Dienst 7 1     8
    Beheer van Persoonlijke Gegevens 3 1 1   5
    Interne Auditdienst 4   1   5
    Privacy 3       3
    Totaal 123 59 48 10 240

     

    Niveau A B C D  
    Algemeen totaal 6.467 7.408 7.117 2.417 23.409

     

    Aantallen in effectieven.

    Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.

    Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).

     

    Opdeling van het personeel per administratie/dienst en per statuut (toestand op 31.12.2013)

    Algemene administraties

    Statuut Contractuelen Rosetta Statutairen  
    AAFisc 656 47 8.495 9.198
    AAD&A 228 24 3.407 3.659
    AAII 243 21 2.549 2.813
    AABBI 6   600 606
    AAPD 519 49 3.334 3.902
    AAThes 76 3 411 490
    Totaal 1.728 144 18.796 20.668

    Stafdiensten

    Staturt Contractuelen Rosetta Statutairen  
    BEO 16 6 104 126
    B&B 18 4 134 156
    P&O 99 15 727 841
    ICT 22 3 418 443
    SL 171 55 486 712
    Totaal 326 83 1.869 2.278

    Autonome diensten

    Statuut Contractuelen Rosetta Statutairen  
    DVB 4   186 190
    Fiscale Bemiddelingsdienst 1   32 33
    Totaal 5   218 223

    Diensten van de voorzitter

    Statuut Contractuelen Rosetta Statutairen  
    Voorzitter van het Directiecomité 4 5 24 33
    SCC 5 2 57 64
    MKDV 22   90 112
    DO 1   2 3
    Fiscaliteit van de Buitlenlandse Investeringen     4 4
    Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit     3 3
    Centrale Juridische Dienst     8 8
    Beheer van Persoonlijke Gegevens     5 5
    Interne Auditdienst     5 5
    Privacy 1   2 3
    Totaal 33 7 200 240

     

    Statuut Contractuelen Rosetta Statutairen  
    Totaal 2.092 234 21.083 23.409

     

    Aantallen in effectieven.

    Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.

    Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).

     

    Opdeling van het personeel per administratie/dienst en per leeftijd (toestand 31.12.2013)

    Algemene administratie

    Leeftijd 18-25 26-35 35-45 46-55 55-60 60+  
    AAFisc 122 935 2.168 3.350 2.121 502 9.198
    AAD&A 163 581 635 1.143 961 176 3.659
    AAII 36 393 564 1.074 632 114 2.813
    AABBI 15 157 161 165 96 12 606
    AAPD 105 557 753 1.277 947 263 3.902
    AAThes 7 59 78 205 111 30 490
    Totaal 448 2.682 4.359 7.214 4.868 1.097 20.668

    Stafdiensten

    Leeftijd 18-25 26-35 35-45 46-55 55-60 60+  
    BEO 7 22 25 34 27 11 126
    B&B 7 42 36 50 18 3 156
    P&O 19 112 182 294 199 35 841
    ICT 3 109 118 146 53 14 443
    SL 59 92 116 253 155 37 712
    Totaal 95 377 477 777 452 100 2.278

    Autonome diensten

    Leeftijd 18-25 26-35 35-45 46-55 55-60 60+  
    DVB 20 61 53 37 16 3 190
    Fiscale Bemiddelingsdienst   4 9 12 7 1 33
    Totaal 20 65 62 49 23 4 223

    Diensten van de voorzitter

    Leeftijd 18-25 26-35 35-45 46-55 55-60 60+  
    Voorzitter van het Directiecomité 7 6 7 4 5 4 33
    SCC 4 26 17 14 2 1 64
    MKDV   21 38 32 17 4 112
    DO   2   1     3
    Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen       2 2   4
    Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit       1 1 1 3
    Centrale Juridische Dienst   1 1 4 1 1 8
    Beheer van Persoonlijke Gegevens   1 1 3     5
    Interne Auditdienst     1 1 2 1 5
    Privacy     2 1     3
    Totaal 11 57 67 63 30 12 240

     

    Leeftijd 18-25 26-35 35-45 46-55 55-60 60+  
    Algemeen totaal 574 3.181 4.965 8.103 5.373 1.213 23.409

     

    Aantallen in effectieven.

    Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.

    Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).

     

    Opdeling van het personeel per administratie/dienst en per taalrol (toestand op 31.12.2013)

    Algemene administraties

    Algemene administraties
    Taal FR D NL  
    AAFisc 3.970 81 5.147 9.198
    AAD&A 1.072 50 2.537 3.659
    AAII 1.339 27 1.447 2.813
    AABBI 248   358 606
    AAPD 1.735 45 2.122 3.902
    AAThes 247   243 490
    Totaal 8.611 203 11.854 20.668

    Stafdiensten

    Stafdienst
    Taal FR D NL  
    BEO 66 1 59 126
    B&B 71   85 156
    P&O 420 4 417 841
    ICT 228   215 443
    SL 297 2 413 712
    Totaal 1.082 7 1.189 2.278

    Autonome diensten

    Autonome diensten
    Taal FR D NL  
    DVB 84   106 190
    Fiscale Bemiddelingsdienst 16   17 33
    Totaal 100   123 223

    Diensten van de voorzitter

    Diensten van de voorzitter
    Taal FR D NL  
    Voorzitter van de Directiecomité 15   18 33
    SCC 29   35 64
    MKDV 62   50 112
    DO 1   2 3
    Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen 2   2 4
    Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit 2   1 3
    Centrale Rechtskundige Dienst 4   4 8
    Beheer van Persoonlijke Gegevens 3   2 5
    Interne Auditdienst 1   4 5
    Privacy 3     3
    Totaal 122   118 240

     

    Algemeen totaal
    Taal FR D NL  
    Algemeen totaal 9.915 210 13.284 23.409

     

    Aantallen in effectieven.

    Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.

    Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).

     

    Opdeling van het personeel per geslacht

    Opdeling van het personeel per arbeidsregime

    Opdeling van het personeel per werkplaats per provincie

    Opdeling van het personeel per woonplaats

    (GRI - Indicator LA1)

  • Personeelsmiddelen
    Indicator LA1

     

     

     

     

     

    Opdeling van het personeel per administratie/dienst en per niveau (toestand 31.12.2013)

    Algemene administraties

    Niveau A B C D  
    AAFisc 2.973 3.001 2.417 807 9.198
    AAD&A 533 1.183 1.363 580 3.659
    AAII 686 856 1.011 260 2.813
    AABBI 357 190 42 17 606
    AAPD 884 1.224 1.502 292 3.902
    AAThes 124 167 145 54 490
    Totaal 5.557 6.621 6.480 2.010 20.668

    Stafdiensten

    Niveau A B C D  
    BEO 75 20 19 12 126
    B&B 82 32 31 11 156
    P&O 273 242 250 76 841
    ICT 155 218 48 22 443
    SL 75 140 221 276 712
    Totaal 660 652 569 397 2.278

    Autonome diensten

    Niveau A B C D  
    DVB 103 70 17   190
    Fiscale Bemiddelingsdienst 24 6 3   33
    Totaal 127 76 20   223

    Diensten van de voorzitter

    Niveau A B C D  
    Voorzitter van het Directiecomité 20 9 2 2 33
    SCC 49 8 7   64
    MKDV 29 38 37 8 112
    DO 3       3
    Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen 3 1     4
    Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit 2 1     3
    Centrale Juridische Dienst 7 1     8
    Beheer van Persoonlijke Gegevens 3 1 1   5
    Interne Auditdienst 4   1   5
    Privacy 3       3
    Totaal 123 59 48 10 240

     

    Niveau A B C D  
    Algemeen totaal 6.467 7.408 7.117 2.417 23.409

     

    Aantallen in effectieven.

    Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.

    Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).

     

    Opdeling van het personeel per administratie/dienst en per statuut (toestand op 31.12.2013)

    Algemene administraties

    Statuut Contractuelen Rosetta Statutairen  
    AAFisc 656 47 8.495 9.198
    AAD&A 228 24 3.407 3.659
    AAII 243 21 2.549 2.813
    AABBI 6   600 606
    AAPD 519 49 3.334 3.902
    AAThes 76 3 411 490
    Totaal 1.728 144 18.796 20.668

    Stafdiensten

    Staturt Contractuelen Rosetta Statutairen  
    BEO 16 6 104 126
    B&B 18 4 134 156
    P&O 99 15 727 841
    ICT 22 3 418 443
    SL 171 55 486 712
    Totaal 326 83 1.869 2.278

    Autonome diensten

    Statuut Contractuelen Rosetta Statutairen  
    DVB 4   186 190
    Fiscale Bemiddelingsdienst 1   32 33
    Totaal 5   218 223

    Diensten van de voorzitter

    Statuut Contractuelen Rosetta Statutairen  
    Voorzitter van het Directiecomité 4 5 24 33
    SCC 5 2 57 64
    MKDV 22   90 112
    DO 1   2 3
    Fiscaliteit van de Buitlenlandse Investeringen     4 4
    Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit     3 3
    Centrale Juridische Dienst     8 8
    Beheer van Persoonlijke Gegevens     5 5
    Interne Auditdienst     5 5
    Privacy 1   2 3
    Totaal 33 7 200 240

     

    Statuut Contractuelen Rosetta Statutairen  
    Totaal 2.092 234 21.083 23.409

     

    Aantallen in effectieven.

    Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.

    Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).

     

    Opdeling van het personeel per administratie/dienst en per leeftijd (toestand 31.12.2013)

    Algemene administratie

    Leeftijd 18-25 26-35 35-45 46-55 55-60 60+  
    AAFisc 122 935 2.168 3.350 2.121 502 9.198
    AAD&A 163 581 635 1.143 961 176 3.659
    AAII 36 393 564 1.074 632 114 2.813
    AABBI 15 157 161 165 96 12 606
    AAPD 105 557 753 1.277 947 263 3.902
    AAThes 7 59 78 205 111 30 490
    Totaal 448 2.682 4.359 7.214 4.868 1.097 20.668

    Stafdiensten

    Leeftijd 18-25 26-35 35-45 46-55 55-60 60+  
    BEO 7 22 25 34 27 11 126
    B&B 7 42 36 50 18 3 156
    P&O 19 112 182 294 199 35 841
    ICT 3 109 118 146 53 14 443
    SL 59 92 116 253 155 37 712
    Totaal 95 377 477 777 452 100 2.278

    Autonome diensten

    Leeftijd 18-25 26-35 35-45 46-55 55-60 60+  
    DVB 20 61 53 37 16 3 190
    Fiscale Bemiddelingsdienst   4 9 12 7 1 33
    Totaal 20 65 62 49 23 4 223

    Diensten van de voorzitter

    Leeftijd 18-25 26-35 35-45 46-55 55-60 60+  
    Voorzitter van het Directiecomité 7 6 7 4 5 4 33
    SCC 4 26 17 14 2 1 64
    MKDV   21 38 32 17 4 112
    DO   2   1     3
    Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen       2 2   4
    Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit       1 1 1 3
    Centrale Juridische Dienst   1 1 4 1 1 8
    Beheer van Persoonlijke Gegevens   1 1 3     5
    Interne Auditdienst     1 1 2 1 5
    Privacy     2 1     3
    Totaal 11 57 67 63 30 12 240

     

    Leeftijd 18-25 26-35 35-45 46-55 55-60 60+  
    Algemeen totaal 574 3.181 4.965 8.103 5.373 1.213 23.409

     

    Aantallen in effectieven.

    Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.

    Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).

     

    Opdeling van het personeel per administratie/dienst en per taalrol (toestand op 31.12.2013)

    Algemene administraties

    Algemene administraties
    Taal FR D NL  
    AAFisc 3.970 81 5.147 9.198
    AAD&A 1.072 50 2.537 3.659
    AAII 1.339 27 1.447 2.813
    AABBI 248   358 606
    AAPD 1.735 45 2.122 3.902
    AAThes 247   243 490
    Totaal 8.611 203 11.854 20.668

    Stafdiensten

    Stafdienst
    Taal FR D NL  
    BEO 66 1 59 126
    B&B 71   85 156
    P&O 420 4 417 841
    ICT 228   215 443
    SL 297 2 413 712
    Totaal 1.082 7 1.189 2.278

    Autonome diensten

    Autonome diensten
    Taal FR D NL  
    DVB 84   106 190
    Fiscale Bemiddelingsdienst 16   17 33
    Totaal 100   123 223

    Diensten van de voorzitter

    Diensten van de voorzitter
    Taal FR D NL  
    Voorzitter van de Directiecomité 15   18 33
    SCC 29   35 64
    MKDV 62   50 112
    DO 1   2 3
    Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen 2   2 4
    Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit 2   1 3
    Centrale Rechtskundige Dienst 4   4 8
    Beheer van Persoonlijke Gegevens 3   2 5
    Interne Auditdienst 1   4 5
    Privacy 3     3
    Totaal 122   118 240

     

    Algemeen totaal
    Taal FR D NL  
    Algemeen totaal 9.915 210 13.284 23.409

     

    Aantallen in effectieven.

    Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.

    Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).

     

    Opdeling van het personeel per geslacht

    Opdeling van het personeel per arbeidsregime

    Opdeling van het personeel per werkplaats per provincie

    Opdeling van het personeel per woonplaats

    (GRI - Indicator LA1)

  • Opdeling van het personeel per werkregime

  • Opdeling van het personeel per werkplaats

  • Opdeling van het personeel per woonplaats

  • Directiecomité van de FOD Financiën
    Samenstelling van het Directiecomité van de FOD Financiën op 01.01.2014
    Hans D’Hondt (NL) voorzitter
    Carlos Six (NL) † 06.05.2014 administrateur-generaal van de Fiscaliteit
    Luc De Dobbeleer (NL) administrateur-generaal van de Inning en de Invordering
    Frank Philipsen (NL) administrateur-generaal van de Bijzondere Belastinginspectie
    Noël Colpin (NL) administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen
    Wouter De Ryck (NL) administrateur-generaal van de Patrimoniumdocumentatie
    Marc Monbaliu (FR) administrateur-generaal van de Thesaurie
    Hilde Aerts (NL) adviseur-generaal belast met de leiding van de Stafdienst Begroting en Beheerscontrole en de Dienst Strategische Coördinatie en Communicatie
    Louis Collet (FR) directeur van de Stafdienst ICT
    Ivan Verborgh (FR) directeur van de Stafdienst Logistiek
    Kurt Van Raemdonck (NL) directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie
    Vincent Houssiau (FR) kabinetchef van minister van Financiën Koen Geens

     

  • Directiecomité van de FOD Financiën
    Samenstelling van het Directiecomité van de FOD Financiën op 01.01.2014
    Hans D’Hondt (NL) voorzitter
    Carlos Six (NL) † 06.05.2014 administrateur-generaal van de Fiscaliteit
    Luc De Dobbeleer (NL) administrateur-generaal van de Inning en de Invordering
    Frank Philipsen (NL) administrateur-generaal van de Bijzondere Belastinginspectie
    Noël Colpin (NL) administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen
    Wouter De Ryck (NL) administrateur-generaal van de Patrimoniumdocumentatie
    Marc Monbaliu (FR) administrateur-generaal van de Thesaurie
    Hilde Aerts (NL) adviseur-generaal belast met de leiding van de Stafdienst Begroting en Beheerscontrole en de Dienst Strategische Coördinatie en Communicatie
    Louis Collet (FR) directeur van de Stafdienst ICT
    Ivan Verborgh (FR) directeur van de Stafdienst Logistiek
    Kurt Van Raemdonck (NL) directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie
    Vincent Houssiau (FR) kabinetchef van minister van Financiën Koen Geens

     

  • Klachten omzetten in kansen
    Indicator PR5 - Om zijn werking en de dienstverlening aan de burger te verbeteren, heeft de FOD Financiën in januari 2013 de Dienst Klachtenbeheer opgericht.

    De Dienst klachtenbeheer heeft twee belangrijke taken:

    • klantentevredenheid: de klachten van de burgers en ondernemingen binnen de veertig dagen beantwoorden
    • prestatieverbetering: de klachten analyseren om het meegedeelde probleem op te lossen en om er in de toekomst niet meer mee geconfronteerd te worden

    In 2013 heeft de FOD Financiën 398 klachten ontvangen.

    De klachten kunnen in vier grote categorieën worden ingedeeld:

    • het gedrag van de ambtenaar: de beleefdheid van de ambtenaren (face to face of aan de telefoon), hun beroepsernst (de nauwkeurigheid en het naleven van de termijnen) en hoe ze omgaan met briefwisseling, e-mails en telefoonoproepen van de burgers
    • de kwaliteit van de producten en diensten: de behandeling van ontvangen brieven, de telefoonpermanentie, het verstrekken van duidelijke informatie, de eenvoud van de formaliteiten voor het invullen van de fiscale aangiften
    • de verwerking van de producten en diensten: de nauwkeurigheid in het bijwerken van de dossiers van de burgers, de snelheid van de verwerking, de doorzichtigheid en het getoonde begrip in de verschillende invorderingsprocedures
    • het klachtenbeheer: het degelijke beheer van de klacht en de precisie van het gegeven antwoord

     

    De Dienst Klachtenbeheer ontvangt ook andere verzoeken. Het gaat eigenlijk niet om klachten omdat ze niet beantwoorden aan de definitie die de FOD Financiën aan die term heeft gegeven, namelijk de ‘ontevredenheid van een klant over een ontoereikende dienstverlening’. Maar toch neemt de Dienst Klachtenbeheer ook die verzoeken voor zijn rekening. In 2013 ging het om 420 verzoeken,waarvan:

    • 101 vragen om inlichtingen
    • 79 terugbetalingsverzoeken
    • 78 inhoudelijke vragen over de dossiers van belastingplichtigen
    • 74 informaticaproblemen
    • 41 varia (verbetersuggesties, adviezen, spontane uitlatingen met betrekking tot de administraties)
    • 24 fraudeaanklachten
    • 21 invorderingsdossiers
    • 2 verzoeken tot fiscale bemiddeling

    (GRI - Indicator PR5)

  • Klachten omzetten in kansen
    Indicator PR5 - Om zijn werking en de dienstverlening aan de burger te verbeteren, heeft de FOD Financiën in januari 2013 de Dienst Klachtenbeheer opgericht.

    De Dienst klachtenbeheer heeft twee belangrijke taken:

    • klantentevredenheid: de klachten van de burgers en ondernemingen binnen de veertig dagen beantwoorden
    • prestatieverbetering: de klachten analyseren om het meegedeelde probleem op te lossen en om er in de toekomst niet meer mee geconfronteerd te worden

    In 2013 heeft de FOD Financiën 398 klachten ontvangen.

    De klachten kunnen in vier grote categorieën worden ingedeeld:

    • het gedrag van de ambtenaar: de beleefdheid van de ambtenaren (face to face of aan de telefoon), hun beroepsernst (de nauwkeurigheid en het naleven van de termijnen) en hoe ze omgaan met briefwisseling, e-mails en telefoonoproepen van de burgers
    • de kwaliteit van de producten en diensten: de behandeling van ontvangen brieven, de telefoonpermanentie, het verstrekken van duidelijke informatie, de eenvoud van de formaliteiten voor het invullen van de fiscale aangiften
    • de verwerking van de producten en diensten: de nauwkeurigheid in het bijwerken van de dossiers van de burgers, de snelheid van de verwerking, de doorzichtigheid en het getoonde begrip in de verschillende invorderingsprocedures
    • het klachtenbeheer: het degelijke beheer van de klacht en de precisie van het gegeven antwoord

     

    De Dienst Klachtenbeheer ontvangt ook andere verzoeken. Het gaat eigenlijk niet om klachten omdat ze niet beantwoorden aan de definitie die de FOD Financiën aan die term heeft gegeven, namelijk de ‘ontevredenheid van een klant over een ontoereikende dienstverlening’. Maar toch neemt de Dienst Klachtenbeheer ook die verzoeken voor zijn rekening. In 2013 ging het om 420 verzoeken,waarvan:

    • 101 vragen om inlichtingen
    • 79 terugbetalingsverzoeken
    • 78 inhoudelijke vragen over de dossiers van belastingplichtigen
    • 74 informaticaproblemen
    • 41 varia (verbetersuggesties, adviezen, spontane uitlatingen met betrekking tot de administraties)
    • 24 fraudeaanklachten
    • 21 invorderingsdossiers
    • 2 verzoeken tot fiscale bemiddeling

    (GRI - Indicator PR5)

  • Registratie, hypotheken en plannen: van papier naar digitaal
    Indicator EN26 - Op 1 april 2014 heeft de AAPD de toepassing DER (elektronisch herkenbaar document) ingevoerd. Via die toepassing kan de AAPD digitale akten uitwisselen met notarissen. De toepassing werd ontwikkeld in de loop van 2013.
  • Registratie, hypotheken en plannen: van papier naar digitaal
    Indicator EN26 - Op 1 april 2014 heeft de AAPD de toepassing DER (elektronisch herkenbaar document) ingevoerd. Via die toepassing kan de AAPD digitale akten uitwisselen met notarissen. De toepassing werd ontwikkeld in de loop van 2013.
  • Ethiek en deontologie in de belangstelling
    Indicator SO4 - Sinds 2013 hebben de ambtenaren van de FOD Financiën een deontologische leidraad. De interne wil om de medewerkers te sensibiliseren, de wens om de bestaande informatie te actualiseren en de resultaten van een audit van het Rekenhof over de integriteit van de fiscale administraties liggen aan de grondslag van deze deontologische leidraad. Die laat toe om een gecoördineerd beleid over ethiek te voeren binnen de FOD Financiën.

    Meer een gids dan een verzameling regels

    Deontologie is bij de FOD Financiën zeker niet nieuw. Het is geen toeval dat de waarden van de FOD Financiën ‘correct’, ‘dienstbaar’ en ‘gedreven’ zijn maar ook ‘integer’. Met een deontologische leidraad wil het Directiecomité vooral de mentaliteit en de houding van de medewerkers harmoniseren, ongeacht de dienst waarin ze werken. Het werd snel duidelijk dat een normatief optreden niet tot de beste oplossing zou leiden. Guy Vandeput, secretaris van het Directiecomité, verduidelijkt dat de werkgroep die aan de basis ligt van het project de voorkeur gaf aan een gids ‘om het personeel bij te staan en die niet moet worden gebruikt als een dwingend instrument. Hiervoor kan eerder een beroep worden gedaan op het statuut’.

    In de eerste plaats de praktijk

    De deontologische leidraad is de vrucht van teamwerk met de steun van het Bureau voor ambtelijke ethiek en deontologie van de FOD Budget en Beheerscontrole.

    De leidraad is een document van een twintigtal bladzijden dat de bestaande verspreide informatie samenbrengt, sorteert, nutteloze herhalingen vermijdt en de teksten vereenvoudigt. Het moet een actueel en evoluerend document worden. Het verwijst naar reglementaire teksten zoals deze van de OESO, van de Europese Unie of van andere internationale instellingen en ook naar interne bronnen zoals de ICT-code of de specifieke omzendbrieven van de Douane & Accijnzen, de Thesaurie …

    Het is een praktisch werkinstrument, een referentiekader, een gids die de personeelsleden kunnen gebruiken wanneer ze keuzes moeten maken.

    Een duurzame waarde

    Om een betrouwbaar werkinstrument te kunnen zijn, moet de deontologische leidraad kunnen evolueren. Bepaalde thema’s zijn afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen (technische, ethische, wettelijke …). Het gaat dus om een project op lange termijn dat voortdurend moet worden bijgeschaafd.

    (GRI - Indicator SO4)

  • Overzicht van de stakeholders van de FOD Financiën
    Internen - Hoofdzetel + 328 externe kantoren
    Medewerkers
    Stafdiensten
    Algemene administraties
    Diensten van de Voorzitter
    Autonome diensten
    Burgers, belastingplichtigen - belastingschuldigen, syndicaten
     
    Institutionele partners en Burgerlijke vennootschap
    Kanselarij van de Eerste Minister
    Kabinetten
    Regering
    Parlement
    Vereniging van Steden en Gemeenten
    Provincies
    Regio's
    Gemeenschappen
    Federale overheidsdiensten
    Programmatorische federale overheidsdiensten
    Inspectie van Financiën
    Europese Unie
    Europese Instellingen
    Belgischeen buitenlandse Kamers van Koophandel
    Ambassades, consulaten
    Rekenkamer
    Grenscommissies
    Vietnamees Kadaster
    Politie, Interpol, Europol
    Bedrijven, gemeenschappen
    Federaties van bedrijven
    Belgische bedrijven
    Buitenlandse bedrijven
    Transportbedrijven
    Verenigingen
    NGO's
    Sportclubs
    Mutualiteiten
    Banken
    OCMW's
    De Post
    Wetenschappers, specialisten en experten
    Universiteiten
    Gerechtsdeurwaarders, notarissen, schuldbemiddelaars
    Advocaten, rechtbanken, gerechtshoven
    Architecten, landmeters
    Nationaal Geografisch Instituut
    Nationaal Instituut voor de Statistiek
    Onderzoekscentra
    Experten (PB, Ven.B., btw, boekhouding ...)
    Consultancy bureaus (IT, Business ...)
    Media, pers
     
    Leveranciers en schuldeisers
     

     

  • Verdeling van de gebouwen van de FOD Financiën
    Aantal gebouwen in 2013

    Map gebouwen (totaal = 328 gebouwen)

  • Het geregistreerd kassasysteem in de horecasector
    Indicator SO4 - Vanaf 1 januari 2015 is het gebruik van een geregistreerd kassasysteem in de horecasector verplicht. Het koninklijk besluit van 30 december 2009 met de definitie en de voorwaarden waaraan zo’n geregistreerd kassasysteem in de horecasector moet voldoen, werd aangepast. Dat laat de horeca-uitbaters toe zich bij de bevoegde dienst van de FOD Financiën te registreren als gebruikers van een geregistreerd kassasysteem (KB van 17 juni 2013 verschenen in het BS van 27 juin 2013).

    De wet van 30 juli 2013 (BS van 28 augustus 2013) voert een certificatieprocedure in voor geregistreerde kassasystemen. Die procedure is verplicht voor iedere invoerder of fabrikant van kassasystemen en fiscale datamodules die in België op de markt worden gebracht. Op die manier wordt verzekerd dat de verkochte en geplaatste geregistreerde kassasystemen aan de opgelegde technische vereisten zullen beantwoorden.

    Ter herrinering: de invoering van een geregistreerd kassasysteem werd genomen in samenspraak met de sector om de strijd aan te gaan tegen de fraude. Dit na een btw-verlaging van 21% naar 12% op restaurant- en cateringdiensten ingevoerd vanaf 01.01.2010.

    (GRI - Indicator SO4)

  • Duurzame ontwikkeling: steeds minder papieren aangiftes
    Indicator EN26 - In 2013 streefde de FOD Financiën een vermindering van het aantal gedrukte belastingaangiftes na. Enerzijds dankzij de toename van het aantal verstuurde voorstellen van vereenvoudigde aangifte (VVA) (1.479.109 verstuurde VVA in 2013). Anderzijds dankzij de mogelijkheid voor de Tax-on-web-gebruikers om geen gedrukte aangifte meer te ontvangen.

    Cijfers van de laatste twee jaren:

    • 3.872.126 gedrukte aangiftes (2012)
    • 3.575.300 gedrukte aangiftes (2013)

    Het VVA is een vooraf ingevulde aangifte die alleen bestemd is voor bepaalde groepen belastingplichtigen waarvan de fiscale situatie in principe stabiel is (gepensioneerden, personen met een vervangingsinkomen …). De aangifte simuleert de berekening van hun belastingen op basis van de fiscale gegevens die de FOD Financiën kent. Dit VVA telt slechts vier pagina’s in plaats van de ongeveer 60 pagina's van de aangifte.

    Bovendien werden delen 1 en 2 van de aangifte PB samengevoegd, zodat er slechts één A3-formulier moet worden gescand in plaats van twee. Zo moeten er ongeveer 380.000 scanbare formulieren minder worden geprint.

    In 2013 hebben tot slot 394.715 belastingplichtigen ervoor gekozen om hun aanslagbiljet elektronisch te ontvangen via Zoomit, een systeem geïntegreerd in hun pc-banking. Door een wijziging in het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, ingevolge de wet van 17 juni 2013 houdende fiscale en financiële bepalingen en bepalingen betreffende de duurzame ontwikkeling, is de juridische waarde van een elektronische en een papieren aangifte identiek. Daardoor wordt er sinds 25 oktober 2013 geen papieren aanslagbiljet meer verstuurd naar de belastingplichtigen die kiezen voor Zoomit.

    (GRI - Indicator EN26)

  • Duurzame ontwikkeling: steeds minder papieren aangiftes
    Indicator EN26 - In 2013 streefde de FOD Financiën een vermindering van het aantal gedrukte belastingaangiftes na. Enerzijds dankzij de toename van het aantal verstuurde voorstellen van vereenvoudigde aangifte (VVA) (1.479.109 verstuurde VVA in 2013). Anderzijds dankzij de mogelijkheid voor de Tax-on-web-gebruikers om geen gedrukte aangifte meer te ontvangen.

    Cijfers van de laatste twee jaren:

    • 3.872.126 gedrukte aangiftes (2012)
    • 3.575.300 gedrukte aangiftes (2013)

    Het VVA is een vooraf ingevulde aangifte die alleen bestemd is voor bepaalde groepen belastingplichtigen waarvan de fiscale situatie in principe stabiel is (gepensioneerden, personen met een vervangingsinkomen …). De aangifte simuleert de berekening van hun belastingen op basis van de fiscale gegevens die de FOD Financiën kent. Dit VVA telt slechts vier pagina’s in plaats van de ongeveer 60 pagina's van de aangifte.

    Bovendien werden delen 1 en 2 van de aangifte PB samengevoegd, zodat er slechts één A3-formulier moet worden gescand in plaats van twee. Zo moeten er ongeveer 380.000 scanbare formulieren minder worden geprint.

    In 2013 hebben tot slot 394.715 belastingplichtigen ervoor gekozen om hun aanslagbiljet elektronisch te ontvangen via Zoomit, een systeem geïntegreerd in hun pc-banking. Door een wijziging in het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, ingevolge de wet van 17 juni 2013 houdende fiscale en financiële bepalingen en bepalingen betreffende de duurzame ontwikkeling, is de juridische waarde van een elektronische en een papieren aangifte identiek. Daardoor wordt er sinds 25 oktober 2013 geen papieren aanslagbiljet meer verstuurd naar de belastingplichtigen die kiezen voor Zoomit.

    (GRI - Indicator EN26)

  • Op afstand een team aansturen: een nieuwe uitdaging
    Indicator EN26 - Werken op afstand raakt steeds meer algemeen verspreid in FOD Financiën. Vele dienstchefs vragen zich af hoe ze dat kunnen integreren in de dagelijkse werking van hun dienst.

    In 2013 deden 4.862 mensen aan telewerk, goed voor 20,54% van het volledige personeelsbestand. In totaal zijn er 66.173 telewerkdagen geregistreerd. Binnen de FOD Financiën blijft telewerk populairder dan satellietwerk (dat de medewerker toelaat om in een ander bureau van de FOD Financiën te werken, bijvoorbeeld dichter bij hem thuis).

    In april 2013 werd in Aalst en Bergen het pilootproject ‘satellietwerk’ opgestart en dat met een tiental deelnemers. Zowel de betrokken personeelsleden als hun diensthoofden waren tevreden. Na de rush van belastingaangiften werden begin augustus de eerste front offices opgestart. 169 medewerkers probeerden die manier van werken uit, goed voor in totaal 1.390 werkdagen. Eind 2013 was het al mogelijk om in een 40-tal kantoren aan satellietwerk te doen, goed voor zo’n 200 plaatsen.

    ‘Anders werken’ heeft zowel voor werknemer als werkgever voordelen. Voor de werknemer is anders mogen werken een blijk van vertrouwen. Uit onderzoek in andere organisaties blijkt bovendien dat dit zorgt voor meer voldoening en motivatie. Voor de werkgever is dan weer het voordeel dat de prestaties verbeteren. De uitdaging voor een diensthoofd is om niet meer de aanwezigheid van zijn medewerkers te controleren maar om te evolueren naar een werkorganisatie met doelstellingen, en dat op basis van vertrouwen.

    (GRI - Indicator EN26)

  • Multifunctionele printers: efficiënt printen
    Indicator EN26 - Sinds augustus 2013 kunnen de personeelsleden van de North Galaxy in Brussel nieuwe multifunctionele printers gebruiken. Met dit project wil ICT volop inzetten op efficiëntie, flexibiliteit en duurzaamheid.

    De Stafdienst ICT, de Stafdienst Logistiek en de Dienst IDPBW werkten samen om een compromis te vinden tussen het gebruikerscomfort en een substantiële afbouw van het aantal printers. De cijfers? Voortaan een toestel per twintig gebruikers en een maximumafstand van twintig meter tussen de gebruiker en de printer.

    Voortaan behoren nieuwe toestellen niet meer toe aan een dienst of administratie maar zijn ze voor iedereen toegankelijk. Iedere gebruiker kan op iedere printer in het gebouw documenten afdrukken. Belangrijk hierbij is natuurlijk de vertrouwelijkheid van sommige documenten. Alle nieuwe multifunctionele printers hebben een secure printing-systeem. De documenten worden pas afgedrukt nadat de gebruiker zich heeft aangemeld met zijn gebruikersnaam en paswoord.

    Deze nieuwe printers hebben ook andere voordelen. Zwart/wit afdrukken of fotokopies maken is nu mogelijk aan een snelheid van 30 tot 40 pagina’s per minuut. De mogelijkheid om een document in kleur in te scannen en via e-mail te versturen, vervangt de klassieke uitgaande faxberichten. Binnenkomende faxen worden zoals vroeger via mail bezorgd. De printers zijn standaard ingesteld om recto/verso te printen. Dat zorgt dan weer voor een belangrijke besparing in papiergebruik .

    (GRI - Indicator EN26)

  • De douane bestrijdt de illegale handel van goederen op het internet
    Indicator SO4 - De nieuwe handelspraktijken maken meer en meer gebruik van het internet. De illegale handel van goederen dus ook. De AAD&A heeft een cybersquad-cel opgericht om de invoer van illegale goederen via het internet te bestrijden.

    Deze cel bestaat sinds 1 september 2012. Hier werken ingenieurs, handelswetenschappers, informatici en een criminoloog. Zij hebben allemaal een grondige kennis van douane en accijnzen. Sinds de oprichting van de cel werden 331 websites gesloten. Het gaat meestal om websites waar men namaakgoederen en -geneesmiddelen verhandelt.

    De opsporingen gebeuren op twee manieren:

    • De cel zoekt op het internet: dat is haar voornaamste taak. Om deze opsporingen te verrichten, maakt de cybersquad gebruik van publieke identificatietools maar ook van informatie uit de domeinregisters van het internet. Zij kan ook een beroep doen op een groep van dataminers. Die inventariseert een reeks interne en externe gegevensbanken die nuttig zijn voor de opsporing van fraude.
    • Het onderzoek kan ook worden opgestart nadat een postpakket in beslag werd genomen.

    Een website op het internet sluiten is niet genoeg. De douane voert ook een onderzoek uit om de personen te identificeren die deze websites beheren. Als het Belgen zijn, volgt het parket de zaak verder op. Zo niet, werkt de AAD&A samen met haar buitenlandse collega’s.

    (GRI - Indicator SO4)

  • De douane scant uw nummerplaat
    Indicator SO4 - In de loop van 2013 heeft de douane extra nummerplaatscanners aangekocht. Voortaan heeft hij er in totaal 21 ter beschikking.

     

    De gescande gegevens worden ingevoerd in een gedeelde database, waardoor de douane verkeersbelasting kan controleren. Deze database wordt nog verder uitgebreid. Daardoor zal de douane zelfs de keuring, inbreuken voor rode gasolie, verzekering en penale boetes kunnen controleren.

    Nieuwe mogelijkheden dankzij deze database:

    • In 2013 kreeg de AAD&A een nieuwe bevoegdheid, namelijk een betere inning van de penale boetes*. Op 9 september 2013 startte de AAD&A een pilootproject met vier motorbrigades. Vanaf 1 december 2013 voerden ook de overige motorbrigades deze nieuwe bevoegdheid uit.
    • AAD&A kan voertuigen die in overtreding waren voor rode gasolie opsporen met de nummerplaatscanners.
    • Sinds 1 december 2013 zet de douane ook de nummerplaatscanners in tegen niet-verzekerde en niet-gekeurde voertuigen. Dat is voorlopig nog een proefproject.

    Sancties

    De bestuurder die zijn verkeersbelasting niet betaalt of die onbetaalde boetes heeft, moet onmiddellijk betalen. Doet hij dat niet dan wordt zijn voertuig in beslag genomen.

    Bij een niet-verzekerd voertuig stelt de douane een proces-verbaal op dat wordt overgemaakt aan het parket. Het voertuig of de kentekenplaat wordt in beslag genomen.

    De bestuurders van een niet gekeurd voertuig krijgen ook een proces-verbaal dat aan het parket wordt overgemaakt en moeten hun voertuig onmiddellijk aanbieden bij de automobielinspectie.

    Een goede investering?

    De douane controleert dankzij de nieuwe scanners enkel voertuigen die in fout zijn. De nummerplaatscanners verhogen dus enerzijds de efficiëntie van de douanecontroles op de weg. Anderzijds verbeteren ze de dienstverlening aan de burgers, omdat we bestuurders die de regels volgen niet onnodig tegenhouden.
    De financiële uitkomst van die investering is indrukwekkend. In 2013 bedroeg het bedrag van betaalde boetes 4.510.704 euro voor ontvangsten inzake verkeersbelasting en inbeslagnames. De inning van penale boetes heeft in 2013 al 268.294 euro in het laatje gebracht. Ten slotte bracht de controle naar voertuigen in overtreding voor rode gasolie 415.875 euro op.

    * Wet van 17 juni 2013, gepubliceerd in BS op 28 juni 2013.
    (GRI - Indicator SO4)
  • Douanehonden sporen geld op
    Indicator SO4 - Om de strijd tegen witwaspraktijken op te voeren en de vlucht van kapitaal uit België te vermijden, heeft de douane beslist om haar controle op illegaal geld te verscherpen. In 2013 stelde ze de opleiding van honden die cash geld opsporen verder op punt en verhoogde ze de gerichte controles.

    Sinds 2011 gebruikt de douane honden om zowel drugs als grote hoeveelheden cash geld op te sporen. Men kiest niet om het even welke hond voor deze job. Sommige rassen zijn nu eenmaal geschikter dan andere (bijvoorbeeld herdershonden, Mechelse herders, labradors of springers). Het karakter van de hond is ook bepalend. De douane past een strenge selectieprocedure toe. Voor ze worden aangekocht, doorlopen de voorlopig geselecteerde honden een proefperiode, wanneer de instructeurs van de hondenbrigade ze zorgvuldig testen.

    Voor de honden draait alles om geur en spel. Ze worden getraind om bepaalde geuren te herkennen en om daar op een specifieke manier op te reageren. Bepaalde zogenaamd actieve honden blaffen hevig wanneer ze drugs of geld vinden, terwijl andere, zogenaamd passieve honden, gaan liggen bij hun vondst. Deze laatsten worden vooral gebruikt om controles op personen uit te voeren. Het is allemaal een kwestie van karakter en opleiding. De opleiding bestaat uit voortdurend spelenderwijs trainen en de hond wordt beloond wanneer hij doet wat zijn baas van hem verwacht.

    De duur van de opleiding van een hond varieert van zes maanden tot een jaar. Vervolgens moet de hond een keer per maand trainingen volgen. Soms moet een hond in de loop van zijn carrière een bijscholingsprogramma volgen. Een hond werkt gemiddeld negen jaar voor hij van een rustig pensioen mag genieten.

    De verbetering van de hondenopleiding en de meer gerichte controles hebben geleid tot betere resultaten dan de voorgaande jaren. In 2013 is 324.140 euro in beslag genomen, dat is 315.140 euro meer dan in 2012.

    (GRI - Indicator SO4)

  • Douanehonden sporen geld op
    Indicator SO4 - Om de strijd tegen witwaspraktijken op te voeren en de vlucht van kapitaal uit België te vermijden, heeft de douane beslist om haar controle op illegaal geld te verscherpen. In 2013 stelde ze de opleiding van honden die cash geld opsporen verder op punt en verhoogde ze de gerichte controles.

    Sinds 2011 gebruikt de douane honden om zowel drugs als grote hoeveelheden cash geld op te sporen. Men kiest niet om het even welke hond voor deze job. Sommige rassen zijn nu eenmaal geschikter dan andere (bijvoorbeeld herdershonden, Mechelse herders, labradors of springers). Het karakter van de hond is ook bepalend. De douane past een strenge selectieprocedure toe. Voor ze worden aangekocht, doorlopen de voorlopig geselecteerde honden een proefperiode, wanneer de instructeurs van de hondenbrigade ze zorgvuldig testen.

    Voor de honden draait alles om geur en spel. Ze worden getraind om bepaalde geuren te herkennen en om daar op een specifieke manier op te reageren. Bepaalde zogenaamd actieve honden blaffen hevig wanneer ze drugs of geld vinden, terwijl andere, zogenaamd passieve honden, gaan liggen bij hun vondst. Deze laatsten worden vooral gebruikt om controles op personen uit te voeren. Het is allemaal een kwestie van karakter en opleiding. De opleiding bestaat uit voortdurend spelenderwijs trainen en de hond wordt beloond wanneer hij doet wat zijn baas van hem verwacht.

    De duur van de opleiding van een hond varieert van zes maanden tot een jaar. Vervolgens moet de hond een keer per maand trainingen volgen. Soms moet een hond in de loop van zijn carrière een bijscholingsprogramma volgen. Een hond werkt gemiddeld negen jaar voor hij van een rustig pensioen mag genieten.

    De verbetering van de hondenopleiding en de meer gerichte controles hebben geleid tot betere resultaten dan de voorgaande jaren. In 2013 is 324.140 euro in beslag genomen, dat is 315.140 euro meer dan in 2012.

    (GRI - Indicator SO4)

  • Solidariteit alom op de Vrijwilligersdag 2013
    Indicator EN26 - Rolstoelen reinigen, gaan wandelen met ouderen in Antwerpen, deelnemen aan de bouw van een stedelijk ecocentrum op de ‘Coteaux de Liège’, hulp bieden bij Samu social, de Montagne Saint-Pierre bewerken om het ecosysteem van de kalkweiden te beschermen, de tuin van een centrum voor autistische kinderen een opknapbeurt geven…

    Voor het eerst heeft de Dienst Duurzame Ontwikkeling (DO) de medewerkers centraal geplaatst tijdens de organisatie van de Vrijwilligersdag. Door op de voorstellen van vrijwilligers een beroep te doen, kon hen een rijk en gevarieerd programma worden voorgeschoteld. Resultaat: 275 vrijwilligers waren op zaterdag 20 april 2013 op de afspraak.

    Een bevraging toonde een quasi algemene tevredenheid. De commentaren van de deelnemers achteraf en van de organisaties waar ze te gast waren, waren opbouwend. Passages: ‘gestructureerde en dynamische organisatie’, ‘duidelijke overeenkomst’, ‘aangename teamdag’, ‘doeltreffend werk’, ‘gevoel iets nuttigs te hebben gedaan’, ‘mooie diversiteit’…  Maar ook: ‘weinig activiteiten in mijn buurt’, ‘te vermoeiende activiteiten’, ‘gebrek aan vrijwilligers’…  Veel aanmoedigingen dus om dit avontuur voort te zetten.

    De grote uitdaging voor 2014? Het aantal vrijwilligers van de FOD Financiën verdubbelen en zo de positieve impact op de maatschappij verhogen. Deze uitdaging, die de steun krijgt van de voorzitter van het Directiecomité, past volledig in de bereidwilligheid van de FOD Financiën om zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid ten volle op te nemen.

    (GRI - Indicator EN26)

  • Coachingprogramma rond duurzame voeding
    Indicator EN26 - Eind 2010 heeft de FOD Financiën het charter 'Engagementsverklaring naar een duurzame voeding' ondertekend. In 2011-2012 hebben drie restaurants van Fedorest vrijwillig een coachingprogramma in pilootfase gevolgd. Eind 2013 heeft de FOD Financiën de resultaten van dat programma van de vzw Vredeseilanden ontvangen. Het programma werd intussen uitgebreid tot zeven andere restaurants van Fedorest.

    Van de tien verbintenissen uit het charter, springen er twee uit: minder vlees (vooral rood vlees) en meer lokale en seizoensgroenten en -fruit. De koks hebben verschillende workshops, opleidingen en degustaties per thema gevolgd. Ter afsluiting van het programma kregen alle medewerkers  van de FOD Financiën een vragenlijst toegestuurd.

    Uit deze enquête kwamen bepaalde trends naar voren. De inspanning die in 2013 werd geleverd om het vleesverbruik in het algemeen te verminderen werd door ongeveer 70% van de respondenten opgemerkt. Groenten en fruit daarentegen zijn nog altijd te weinig op het bord terug te vinden. De waardering voor de vegetarische schotels is betrekkelijk goed en schommelt van 'gemiddeld' tot 'goed'. De medewerkers gaven in de enquête ook een aantal suggesties:

    • een gezond aanbod met weinig calorieën
    • zo veel mogelijk kiezen voor lokale producenten
    • de afvalberg verkleinen
    • verspilling van voedsel vermijden
    • kiezen voor gezonde, niet-bedreigde vis die op duurzame wijze wordt bevist of gekweekt

    Hoewel er nog werk aan de winkel is, zijn de resultaten over het algemeen positief. De hoeveelheid vlees in de schotels is verminderd en er is ook een regelmatiger en meer uitgekiend vegetarisch aanbod. Fedorest heeft een werkgroep opgericht die duidelijke duurzame criteria opstelt waarmee in alle restaurants rekening zal worden gehouden.

    (GRI - Indicator EN26)

  • Het label ‘ecodynamische onderneming’ als nieuwe springplank naar EMAS
    Indicator EN26 - De FOD Financiën wil tegen 2017 een EMAS-registratie behalen voor 50% van zijn gebouwen met meer dan 100 personen. Het eerste gebouw dat voor deze oefening in aanmerking komt, is het North Galaxy-gebouw in Brussel. Dit werd bekendgemaakt in 2013. Uiteindelijk werd er beslist om bij wijze van springplank gebruik te maken van het label ‘ecodynamische onderneming’ van het Brussels Instituut voor Milieubeheer (BIM).

    Net zoals EMAS, maar dan in een ‘lightversie’, omvat het label ‘ecodynamische onderneming’ verschillende elementen:

    • het energie- en grondstoffenverbruik verminderen
    • personeel mobiliseren en motiveren
    • de negatieve milieugevolgen verminderen
    • positieve externe communicatie en een officiële erkenning

    Concreet komt het erop neer de impact van de activiteiten van de FOD Financiën op het milieu te analyseren, hierover te communiceren en de medewerkers te sensibiliseren, de doelstellingen en de milieu-indicatoren te bepalen, goede praktijken toe te passen die daaruit voortvloeien en het managementsysteem te plannen en in de hele organisatie toe te passen voor de gebouwen in Brussel. Het BIM verleent om de drie jaar een nieuw label na het doorlopen van een hernieuwingsdossier.

    Voor North Galaxy zou het label tegen oktober 2014 moeten gehaald zijn. Daarna volgen tegen eind 2015, samen, de Finance Tower en de gebouwen in de Kunstlaan, Wetstraat 24, Paleizenstraat en Regenstschapsstraat. De EMAS-registratie wordt tegen 2017 gepland.

    (GRI - Indicator EN26)

     

  • Dag Duurzame Ontwikkeling 2013: medewerkers dagen de FOD Financiën uit
    Indicator EN26 - In oktober 2013 heeft de dienst Duurzame Ontwikkeling (DO) de regels veranderd van de Dag Duurzame Ontwikkeling die hij sinds negen jaar organiseert. Voor het eerst hebben de medewerkers van de FOD de kans gekregen om duurzame ontwikkeling vorm te geven in hun overheidsdienst. De Dienst DO vroeg hen om onze werkgever ‘duurzaam’ uit te dagen. En ze hebben zich niet ingehouden.

    De Dienst DO heeft zowat 60 verschillende voorstellen ontvangen. Na een eerste gesprek met de voorzitter van het Directiecomité, werd afgesproken om voor 42 daarvan een haalbaarheidsstudie te doen. De Regie der Gebouwen, Fedorest, de Stafdienst P&O, de Dienst Welzijn … werden of zullen worden geraadpleegd om de projecten op het goede spoor te zetten. De FOD stelt alles in het werk om ervoor te zorgen dat deze projecten een impact zullen hebben op zoveel mogelijk medewerkers, verspreid over de vele gebouwen van de overheidsdienst in België.

    Enkele ontvangen suggesties: plaatsing van lichtdetectoren, een betere ondersteuning van slechtzienden, het gebruik van gerecycleerde inktpatronen, de oprichting van een archiveringsdienst, een meer doorgedreven sensibilisering voor duurzame ontwikkeling …

    (GRI - Indicator EN26)

     
     
  • Carpooling in de FOD Financiën
    Indicatoren EN26 en EN29 - Dagelijks gebruikt 43% van de ongeveer 26.000 medewerkers van de FOD Financiën de wagen om op het werk te geraken. Minder dan 4% van deze pendelaars doet aan carpooling. Uit een snelle berekening blijkt dat meer dan 10.000 medewerkers zich dagelijks in het dichte en verzadigde verkeersnet begeven. Dat is niet ecologisch, en tegelijk niet praktisch want in de gebouwen zijn er te weinig parkeerplaatsen.

    In november 2012 hebben de diensten P&O en Duurzame Ontwikkeling een platform ‘FOD Financiën’ aangemaakt in ‘Carpoolplaza’, een grote databank voor carpooling.

    Het was een mooi initiatief… Maar toch bleek het in 2013 geen succes te zijn: in december 2013 hebben slechts 89 medewerkers van de FOD Financiën zich op de website van Carpoolplaza geregistreerd, ondanks de berichten die in 2013 regelmatig zijn verschenen. Het is nu van belang om de redenen van dit gebrek aan succes op te sporen en in 2014 actie te ondernemen.

    (GRI - Indicatoren EN26 en EN29)