Lopende projecten
Bijzonder Beschermingsfonds (BBF)
De informaticatoepassing die moet toestaan de rechthebbenden uit te betalen binnen de termijn voorzien door de wet werd voldoende getest, gevalideerd, en tenslotte in productie geplaatst in februari, hetgeen de eerste fase van het project heeft afgesloten.
Een release 2, bijkomend aan de in februari geleverde versie, werd gestart in september. Deze voorziet de uitbreiding naar de verzekeringsmaatschappijen en bepaalde technische verbeteringen betreffende de validatie van externe bestanden of de verrijking van het gegevensbestand door middel van de interne toepassing van de FOD SITRAN, meer bepaald voor de opzoeking van rijksregisternummers. De voorziene tijdsduur voor deze ontwikkeling is twaalf maand.
Parallel daaraan wordt door de stafdienst ICT van de FOD Financiën een portaal ontwikkeld die zal toelaten de gegevens betreffende de schadevergoedingen elektronisch in te voeren.
Eenmaal gerealiseerd zullen deze toepassingen toelaten betalingen uit te voeren via overschrijving op rekening en dus niet, zoals voorzien in versie 1 van de toepassing, via postassignatie. Dit zal het proces van het storten van de schadevergoedingen versnellen.
Anderzijds werd in december een derde versie van de Gentlemen’s Agreement getekend tussen de FOD en Febelfin. De aanpassingen betreffen enerzijds het technische aspect van de opmaak en levering van bestanden door de financiële instellingen en anderzijds de planning van de testen ter plaatse voorzien voor 2014.
Slapende tegoeden (Pandora)
Het gebruik van het informaticaprogramma Pandora, ontwikkeld om de slapende tegoeden te beheren, bracht in 2011 enkele structurele tekortkomingen van de toepassing aan het licht.
De werkzaamheden ter stabilisatie van deze applicatie, die in 2012 begonnen zijn, werden in 2013 met succes beëindigd, waardoor het werkstation Slapende Tegoeden thans beschikt over een stabiele applicatie die haar toelaat om efficiënt en correct te werken.
Er werd daarnaast ook verder overlegd met Febelfin, Assuralia, de financiële instellingen en de verzekeringsondernemingen om de overdracht van gegevens vlot te laten verlopen.
In 2013 werden eveneens de eerste voorbereidingen getroffen voor de uitbreiding van de applicatie Pandora, een nieuw project dat in 2014 opgestart zal worden. De aanpassingen zijn noodzakelijk om onder meer de overdracht van de slapende safes vanaf 2015 mogelijk te maken en de opzoekingsmogelijkheden van de burger via MyMinFin uit te breiden.
Online toegang voor de solidaire borgstellingen (SP10A)
Het informaticaproject Access online voor de solidaire borgstellingen, gestart in het kader van Coperfin, moet solidaire borgverleners toelaten op een beveiligde wijze toegang te krijgen tot hun dossiers. Het jaar 2013 was gewijd aan de stabilisatie van de reeds in productie zijnde functionaliteiten. De doelstelling van het project voor 2014 is het finaliseren van deze stabilisatiefase en het aanvangen van de openingsfase van de interfacering tussen de toepassing en de externe gebruikers.
Online beheer faillissementsfondsen (SP10B)
Dit project betreft het beheer van de faillissementsfondsen bij de 27 lokale agentschappen van de DCK. Het doel is om aan curatoren toe te laten via het web hun dossiers te raadplegen en simulaties voor de interestberekening uit te voeren. Er werd beslist om deze toepassing op hetzelfde ogenblik toegankelijk te maken voor de Voorzitters van de Rechtbanken van koophandel en de Rechters-commissarissen, voor wat betreft de faillissementen van hun gerechtelijk arrondissement.
Ingevolge de verplichtingen van de nieuwe boekhouding en de overname van het project door een nieuw ICT-bedrijf, werden de testen in 2013 voortgezet teneinde een stabiele en performante informaticatoepassing te bekomen op het niveau van de boekhouding van de agentschappen, wat hen in staat moet stellen hun betalingen automatisch uit te voeren via BTM.
Bovendien zoekt de DCK in samenwerking met de FOD Justitie naar een oplossing om alle gegevens van de faillissementen te centraliseren en zodoende over een unieke en betrouwbare gegevensbron te beschikken die alle geïnteresseerde partners kunnen raadplegen.
Dematerialisatie van effecten aan toonder (Demat)
De DCK is de laatste schakel in de ketting van de dematerialisatie; zowel de opbrengst van de verkoop van de effecten als de effecten zelf die niet verkocht konden worden moeten haar immers ten laatste op 30 november 2015 overgemaakt worden. Tenslotte zal ze worden belast met de teruggave aan de personen die zich aanmelden en die hun rechten kunnen aantonen, na de eventuele boete voorzien in de wet van 14 december 2005 te hebben ontvangen.
Om de DCK toe te staan deze opdracht uit te voeren, moet een informatica-toepassing ontwikkeld en geïmplementeerd worden. Daarvoor werd er een project opgestart begin 2012. Gedurende het jaar 2013 werden de behoefteanalyse en de functionele analyse gerealiseerd.